Andrej Rubljov

Andrej Rublëv, igrani, biografska povijesna drama, Rusija, 1966

REŽIJA: Andrej Tarkovski

Andrej Rubljov

ULOGE:
Anatolij Solonjicin (Andrej Rubljov),
Ivan Lapikov (Kiril),
Nikolaj Grinko (Danilo),
Nikolaj Sergejev (Teofan),
Irina Tarkovska,
Nikolaj Burljajev (Boriška),
Rolan Bikov

SCENARIJ:
Andrej Tarkovski,
Andrej Mihalkov-Končalovski

FOTOGRAFIJA:
Vadim Jusov

GLAZBA:
Vjacheslav Ovchinnikov

MONTAŽA:
Tatyana Egorycheva,
Lyudmila Feyginova,
Olga Shevkunenko

Sadržaj:

Rusija na samom početku 15. stoljeća. Baš kao i njegovi suputnici Danilo Čorni i Kiril, i Andrej Rubljov je nomadski svećenik i slikar ikona u potrazi za poslom. Dok je Andrej promatrač, humanist koji u ljudima traži dobro i želi ih nadahnuti, povučeni i rezignirani Danilo je okrenut samospoznaji, a ljubomorni i pronicljivi Kiril želi ostvariti slikarsku slavu, iako mu nedostaje dara. Sva trojica su poslije mnogo godina napustili manastir Andronikov, te su krenuli prema Moskvi. Kad se zbog kiše sklone u jednoj štali, naići će na skupinu seljaka koje zabavlja lakrdijaš neprijateljski nastrojen prema crkvi i državi. Nekoliko godina kasnije Andrej će u pratnji Kirila upoznati Grka Teofana, poznatog majstora koji izrađuje novu ikonu Isusa Krista. Kad Teofan ponudi Kirilu da kao njegov šegrt radi na uređenju crkve Navještenja u Moskvi, Kiril pristane ali pod uvjetom da u radu sudjeluje i Andrej, tada već poznat kao ikonopisac. Dok Danila i Kirila pomalo uznemirava sve veća slava koju Andrej stječe, on će pronaći darovitog mladog šegrta Fomu, koji mu se svidi unatoč usmjerenosti ka pragmatizmu i komercijali. No to je tek početak puta tijekom kojeg će se Andrej izravno suočiti s okrutnošću života kao i vlastitim umjetničkim i vjerskim dvojbama, ali i u sebi pronaći razloge za stvaranje remek-djela, ikone Svetog Trojstva.

Godine 1969. na festivalu u Cannesu ovjenčana nagradom Međunarodne federacije filmskih kritičara FIPRESCI, antologijska povijesna biografska drama suscenarista i redatelja Andreja Tarkovskog (Ivanovo djetinjstvo, Solaris, Žrtvovanje, Nostalgija) površno je temeljena na životu Andreja Rubljova, glasovitog ruskog ikonopisca i najvažnijeg ruskog srednjovjekovnog slikara iz druge polovine 14. i prve polovine 15. stoljeća. Na širem planu Tarkovski realistično prikazuje život u srednjovjekovnoj Rusiji, protagonista postulirajući kao povijesnu ličnost od svjetskog značaja, a kršćanstvo kao temelj ruskog povijesnog i nacionalnog identiteta. Pritom autor na izuzetno intrigantan, slojevit i promišljen način, s osloncem na iznimno sugestivnu režiju i dojmljivu poetičnost za koju je zaslužna i naglašeno atmosferična fotografija njegova čestog suradnika Vadima Jusova (Valjak i violina, Solaris, Boris Godunov Sergeja Bondarčuka), tematizira pitanja vjere, umjetničke slobode, autodidaktizma umjetnika te stvaranja umjetničkih djela pod represivnim režimom. Zbog svega navedenog, kao i zbog određenih političkih motiva, film nakon premijernog prikazivanja u Moskvi godinama nije bio distribuiran, a nakon što je 1969. prikazan u Cannesu, dvije godine kasnije je cenzurirana verzija puštena u kino-distribuciju u Sovjetskom Savezu. Postoji nekoliko verzija filma, jer je ona koja je u okrilju Columbia Picturesa 1973. distribuirana u Americi skraćena iz komercijalnih razloga. Unatoč svemu tome, epski fascinantan Andrej Rubljov, u kojem sporednu ulogu tumači i redateljeva supruga Irinaa Rauš, odnosno Irina Tarkovskaja (Ivanovo djetinjstvo), opravdano se drži jednim od najuspjelijih i najznačajnijih filmova svih vremena.

c/b i boja, 183'

Trailer