As u rukavu
Ace in the Hole, igrani, drama, SAD, 1951
REŽIJA: Billy Wilder
ULOGE:
Kirk Douglas (Chuck Tatum),
Jan Sterling (Lorraine Minosa),
Robert Arthur (Herbie Cook),
Porter Hall (Jacob Q. Boot),
Frank Cady (Al Federber),
Richard Benedict (Leo Minosa)
SCENARIJ:
Billy Wilder,
Lesser Samuels,
Walter Newman
FOTOGRAFIJA:
Charles Lang
GLAZBA:
Hugo Friedhofer
MONTAŽA:
Arthur P. Schmidt
Sadržaj:
Cinični Chuck Tatum drski je i arogantni reporter koji, nakon što je zbog alkoholizma dobio otkaz u čak jedanaest novina iz velikih gradova, posljednju godinu radi za gradske novine iz Albuquerquea u Novom Meksiku. Ostavši bez novca i s lošom reputacijom koja ga prati, Tatum je taj slabo plaćeni posao prihvatio nadajući se otkrivanju priče kojom bi mogao privući pozornost javnosti diljem Amerike te se tako vratiti na staze nekadašnjeg uspjeha. Kad dozna za slučaj vlasnika indijanske suvenirnice Lea Minose, koji je tragajući za indijanskim relikvijama na za Indijance svetom području njihovog groblja ostao zarobljen u pećini, Tatum zaključi da bi to moglo biti ono što je čekao. Sličan se slučaj odigrao 1925. godine, kada je stanoviti Floyd Collins zarobljen u pećini preživio čak 18 dana, a novinar koji je pratio događaj osvojio je Pulitzerovu nagradu. Stoga Tatum odluči učiniti sve kako bi se zahvaljujući ovom slučaju vratio u njujorške novine, čak i ako to znači bezobzirno iskoristiti situaciju i korumpiranog šerifa Gusa Kretzera te otežati spašavanje čovjeka.
Godine 1952. nominirana za Oscara u kategoriji najboljeg scenarija te godinu ranije na festivalu u Veneciji ovjenčana dvjema Međunarodnim nagradama, na istinitim događajima temeljena noirovska drama suscenarista i redatelja Billyja Wildera (Neki to vole vruće, Apartman) u američkim je kinima ostvarila slabu gledanost, ponajviše zbog dominantnog ciničnog ugođaja. Čelnici studija Paramount su već tijekom testnih projekcija filma bili zabrinuti zbog loših reakcija kritike, zbog čega su izvorni naslov Ace in the Hole preinačili u The Big Carnival, nadajući se da će promjenom naslova polučiti bolje rezultate, što se ipak nije ostvarilo. Wilder se u realizaciji vodio načelom da loše vijesti prodaju novine, jer dobre vijesti i nisu vijesti, a vjerovao je i da je publika spremna na za njegove standarde odveć pesimističan i tjeskoban film. Impresivno režirano te dramaturški i narativno uobličeno djelo u kojem je Kirk Douglas u liku amoralnog reportera ostvario izuzetno uvjerljivu ali i najoporiju ulogu karijere, na za ono doba proročanski način elaborira prodor tabloidnih vrijednosti u medije sklone događaje stvarati, umjesto da ih prate, a Wilder maestralno koristi priliku za iznošenje snažne kritike društva.
c/b, 111'