Avanti!
igrani, romantična komedija, SAD, Italija, 1972
REŽIJA: Billy Wilder
ULOGE:
Jack Lemmon (Wendell Armbruster,
Jr.),
Juliet Mills (Pamela Piggott),
Clive Revill (Carlo Carlucci),
Edward Andrews (J.J. Blodgett),
Gianfranco Barra (Bruno)
SCENARIJ:
Billy Wilder,
I.A.L. Diamond (prema drami Samuela A. Taylora)
FOTOGRAFIJA:
Luigi Kuveiller
MONTAŽA:
Ralph E. Winters
Sadržaj:
Prisiljen hitno sjesti u prvi zrakoplov iz Baltimorea za Rim, sredovječni Wendell Armbruster Jr., neurotični poslovni i obiteljski čovjek, tijekom leta zaključi da nije prikladno odjeven za ono što ga očekuje, te s jednim suputnikom uspije zamijeniti odjeću. Pritom nepažnjom zamijeni i putovnicu, zbog čega u rimskoj zračnoj luci obojica dožive prilične neugodnosti. Međutim, Wendell ni ne sluti da je to tek početak neobičnih zgoda koje će doživjeti sljedećih dana. Naime, tog je jutra primio obavijest da mu je na otočiću Ischiji pored Sicilije, tijekom jednomjesečnog ljetnog odmora kojeg je ondje provodio već duže od desetljeća, u automobilskoj nesreći poginuo otac, šef uspješne korporacije. Hitajući srediti formalnosti glede skrbi o pokojniku i prebacivanja njegova tijela u Baltimore, Wendell za vrijeme vožnje hidrogliserom do otoka upozna šarmantnu, no pomalo ekscentričnu Pamelu Piggott, Londončanku koja je prvi put napustila Englesku. A kad uskoro stigne u Grand Hotel Excelsior, Wendell od susretljivog i požrtvovnog direktora hotela Carla Carluccija iznenađeno dozna da mu je otac poginuo u društvu otmjene Engleskinje, s kojom je ondje punih 10 godina održavao neobičnu ljubavnu vezu. Pokojničina kći upravo je energična Pamela, djevojka koju je nedavno ostavio neodgovorni dečko, i koja muku muči s viškom kilograma. Želeći što prije obaviti sve poslove i vratiti se supruzi i djeci, isprva arogantni Wendell će u Pamelinu društvu ubrzo shvatiti da talijanska svakodnevica nije užurbana poput one američke te da slikoviti Talijani ne robuju poslu i da znaju uživati u životu.
Svi filmovi iz redateljski i scenaristički prebogatog opusa Billyja Wildera nose tipični Wilderov autorski pečat, žig obrazovanog, senzibilnog, inteligentnog Europljanina, otisak lucidnog, duhovitog subverzivca koji je postavljao nove kanone svakog žanra kojeg je obradio stvarajući neprijeporna, svevremenska remek-djela koja se i danas smatraju žanrovskim vrhuncima. Neprolaznu svježinu i aktualnost svim Wilderovim filmovima daje upravo izrazita nota subverzivnosti zahvaljujući kojoj se oni, svojom tematikom i načinom njene obrade u vrijeme nastanka vrlo avangardni, i danas doimaju iznimno atraktivnim i poticajnim. Na prvi pogled ironik i cinik, Wilder je u biti vrlo human i topao empatičar, melankolični altruist koji svoj pesimistični svjetonazor zakriva ubojitim humorom i nerijetko oštrim jezikom. Sve je to razvidno i iz vrlo uspjele humorne romantične drame Avanti! koja je 1963. godine od šest nominacija za Zlatni globus potvrdila onu za najboljeg glumca Jacka Lemmona, no koja unatoč mnoštvu vrlina ipak ne spada u sam vrh Wilderova autorskog opusa. Film za koji scenarij uz Wildera supotpisuju njegovi česti suradnici, oskarovac I.A.L. Diamond (Majmunska posla) i cijenjeni Samuel A. Taylor (Vrtoglavica, Topaz, Sabrina), izuzetno je uspjela i zabavna mješavina komedija karaktera i situacije, s primjetnim utjecajem vodvilja i naznakama screwball komedije. Riječ je o djelu koje na nenametljiv, nepretenciozan i iznimno šarmantan način, kroz lepršav i frivolan ton cjeline, slikovit prikaz života u talijanskoj provinciji, kontrast američke užurbanosti i europske ležernosti, te mnoštvo duhovitih detalja i natruha crnog humora, zagovara ljubav, hedonizam i uživanje u svakom trenutku života.
boja, 144'