Bez sutrašnjice
Sans lendemain, igrani, drama, Francuska, 1939
REŽIJA: Max Ophüls
ULOGE:
Edwige Feuillère (Evelyn (Babs) Morin),
George Rigaud (dr. Georges Brandon),
Daniel Lecourtois (dr. Armand Péreux),
Mady Berry (gđa. Midu,
concierge),
Michel François (Pierre,
Evelynin sin),
Georges Lannes (Paul Mazuraud)
SCENARIJ:
Hans Wilhelm,
Jean Jacot
FOTOGRAFIJA:
Paul Portier,
Eugen Schüfftan
GLAZBA:
Allan Gray
MONTAŽA:
Jean Sacha,
Bernard Séjourné
Sadržaj:
Mlada pariška udovica Évelyn Morin teško da pamti bolje dane. Kad se mlada udavala, vjerovala je da je pred njom lijep i dostojanstven život, a pokazalo se da joj je suprug neodgovorni i beskrupulozni pustolov. Nakon njegove smrti Évelyn je postala samohrana majka 9-godišnjeg sinčića Pierrea, a da bi ga podigla i oboma omogućila kakvu-takvu egzistenciju, zaposlila se kao instruktorica plesačica u noćnom klubu na Montmartreu. Unatoč svemu ostala je osoba čista srca, pa kad jedne večeri ponovo susretne Georgesa Brandona, dobrostojećeg Kanađanina s kojim je prije deset godina bila u kratkoj ljubavnoj vezi, Évelyn pomisli da bi joj se sreća mogla nasmiješiti. Ona je i nekad vjerovala da bi s Georgesom mogla započeti novi život, no njihovu je romansu nemilosrdno okončao njezin suprug, koji je tada izišao iz zatvora. Georges je ugledni i imućni liječnik, pa da bi od njega skrila istinu o svom posrnuću, Évelyn se odluči pretvarati da je i ona ugledna i dobrostojeća žena. U toj će se igri morati osloniti na prijetvornog i odbojnog Paula Mazurauda, koji joj pristane posuditi potreban novac. Sve će se dodatno zakomplicirati kad prostodušni Pierre izlane istinu o njoj.
Posljednji film koji je redatelj Max Ophüls (Pismo nepoznate žene, Vrtuljak, Madame de...) dovršio prije bijega iz Francuske pred nacistima, a kojem je nepotpisan bio i jedan od suscenarista, ubraja se među autorova najatmosferičnija, najelegičnija i fatalizmom najviše obilježena ostvarenja. Djelo koje nosi sjajna Edwige Feuillère (Golgota Juliena Duviviera, također Ophülsov Od Mayerlinga do Sarajeva, Lucrezia Borgia Abela Gancea) u izuzetno suptilnoj, iznijansiranoj i sugestivnoj glavnoj ulozi predstavlja dirljiv i altruističan portret žene suočene s ograničenjima, predrasudama i očekivanjima koje pred žene općenito postavlja šovinističko društvo. Premda je riječ o manje poznatom Ophülsovu filmu, koji je premijerno prikazan u Alžiru u prosincu 1939. godine te iz kojeg je većina filmske ekipe bila prisiljena emigrirati pred nacistima, posrijedi je ostvarenje u kojemu autor na dojmljiv način poetski realizam križa s tjeskobom, oporošću i gorčinom, stvarajući djelo koje predstavlja ključnu poveznicu između njegova prijeratnog i poslijeratnog opusa. Partneri Edwige Feuillère su George Rigaud (Čovjek iz Marrakecha Jacquesa Derayja, Živi ili još bolje mrtvi Duccija Tessarija) i Daniel Lecurtois (Raskid Claudea Chabrola), a izvorni scenarij djelo je Hansa Wilhelma (Ljubakanje, Roman o Wertheru), njemačkog izbjeglice u Francuskoj kojem je ovo posljednji od pet zajedničkih projekata s Ophülsom.
c/b, 82'