Biseri na dnu
Perličky na dně, komedija, Čehoslovačka, 1966 | Mjesto prikazivanja filma: CineStar Zagreb (Ul. kneza Branimira 29)
REŽIJA: Jiří Menzel, Věra Chytilová , Jaromil Jireš, Jan Němec, Evald Schorm
ULOGE:
Pavla Maršálková,
Ferdinand Krůta,
Alois Vachek,
Emil Iserle,
Miroslav Nohýnek,
Slávka Hozová,
Bohumil Hrabal,
Jiří Menzel,
Miloš Čtrnáctý,
František Havel
SCENARIJ:
Bohumil Hrabal ,
Jiří Menzel ,
Jan Němec ,
Evald Schorm ,
Věra Chytilová
FOTOGRAFIJA:
Jaroslav Kučera
GLAZBA:
Jan Klusák,
Jiří Šust
MONTAŽA:
Miloslav Hájek,
Jiřina Lukešová
Sadržaj:
U priči Smrt gospodina Baltazara pratimo sredovječni bračni par koji starijeg oca jednog od supružnika vodi na motociklističke utrke. Supruga ima savršen sluh i sposobna je razlikovati motocikle po zvukovima njihovih motora. Kad se nakon nekog vremena svi prilično napiju, upoznat će nekadašnjeg motociklista koji je u prometnoj nesreći izgubio noge. To će ih potaknuti na razgovor o pogibijama njihovih omiljenih motociklista u automobilskim nesrećama. A onda tijekom utrke motociklist imenom Baltazar doživi pad i pogine.
Priča Varalice gledatelje upoznaje s dvojicom ostarjelih ljudi iz doma za starije osobe, koji su svjesni da će uskoro umrijeti i koji jedan pred drugim izmišljaju vlastite biografije. Dok prvi tvrdi da je bio cijenjeni operni pjevač, drugi pripovijeda o tome kako je bio uspješan novinar.
Priča Kuća radosti prati dvojicu agenata osiguravajućeg društva koji tragajući za mogućim osiguranicima odluče posjetiti ekscentričnog slikara te uzgajivača koza i njegovu majku.
Priča U svjetskoj kantini prikazuje svadbeno slavlje koje se održava u jednom restoranu, pri čemu uzvanici kao da nisu svjesni teškog života i bijede koji ih okružuju.
Priča Romansa govori o mladom momku iz obitelji skromnih radnika koji se zaljubi u svoju vršnjakinju Romkinju, na što svi iz njegove okoline neće gledati blagonaklono.
Humorni dramski omnibus sastavljen od pet kratkih filmova temeljenih na kratkim pričama jednog od najvažnijih čeških književnika Bohumila Hrabala mogao bi biti podnaslovljen Čehoslovački novi val ukratko. Petoro tada mladih čeških autorica i autora, Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm i Jaromil Jires, ili onih koji su poput Vere Chytilové tek zakoračili u srednju dob, realizirali su svojevrsni manifest filmskog pokreta u usponu. Njih je povezivala, ne samo vjera u neponovljivost i vrijednost stvaralačkih dosega koji se ostvaruju tijekom snimanja, nego i sklonost improvizaciji, povjerenje koje su poklanjali neprofesionalnim glumcima te nastojanje da se stvarnost ne sagleda isključivo u humornom i ironijskom ključu, nego ponajprije s temeljima u filozofskim metaforama ili bajkama.
U svakom od filmova koji se smatra najvažnijim omnibusom češkog novog vala moguće je uočiti neka od obilježja autorskih rukopisa svakog od redatelj/ic/a, a svakako i njihove stvaralačke talente koji će kod većine do punog izražaja doći tek kasnije. Jedini koji u to vrijeme još nije bio snimio dugometražni film bio je Menzel, a upravo on će s Hrabalom najintenzivnije nastaviti suradnju u filmovima Strogo kontrolirani vlakovi, Ševe na koncu, Striženo skraćeno i Služio sam engleskog kralja.
Kao nekadašnji nadrealist koji je pisao u duhu češkog poetizma i koji je u svojim djelima, spajajući fantastično i dokumentarno te obnavljajući srednjovjekovne pripovjedne oblike poput legendi, čitatelje uvodio u začudan svijet komične, groteskne i burleskne svakodnevice ljudi s ruba društva, Hrabal je filmašima bio vrlo pogodan za adaptacije njegovih ostvarenja. Četvoricu autora i jednu autoricu njegovim je pričama privukla neobična poetizacija svakodnevnog života, a ekranizacije tih priča odlikuju različite ugođajnosti i žanrovski predznaci, izvrsne glumačke interpretacije te sigurni i sugestivni redateljski pristupi. Dok su četiri priče realizirane crno-bijelom fotografijom, priča Kuća radosti redatelja Evalda Schorma, o dvojici agenata osiguravajućeg društva, snimljena je u boji.
Autor teksta: Josip Grozdanić
c/b, 105'