Bojnik Dundee
Major Dundee, igrani, western, SAD, 1965
REŽIJA: Sam Peckinpah
ULOGE:
Charlton Heston (bojnik Amos Charles Dundee),
Richard Harris (kapetan Benjamin Tyreen),
Jim Hutton (poručnik Graham),
James Coburn (Samuel Potts,
Michael Anderson Jr. (Tim Ryan)
SCENARIJ:
Harry Julian Fink,
Oscar Saul,
Sam Peckinpah
FOTOGRAFIJA:
Sam Leavitt
GLAZBA:
Daniele Amfitheatrof
MONTAŽA:
Howard Kunin,
William A. Lyon,
Donald W. Starling
Sadržaj:
Predzadnja godina Američkog građanskog rata. Konjanički časnik Unije, major Amos Dundee, degradiran je zbog taktičke greške u odlučujućoj bitki kod Gettysburga te poslan u Novi Meksiko za zapovjednika zarobljeničkog logora. Nakon što su masakrirane rančerska obitelj i jedna manja vojna jedinica od strane Apača pod vodstvom ratnog poglavice Sierra Charibbe, Dundee vidi priliku za rehabilitaciju i stjecanje slave tako da uništi neprijateljske Indijance. Pošalje izvidnika Samuela Pottsa da locira Apače i počne okupljati vlastitu vojsku sastavljenu od pripadnika svoje regularne postrojbe, južnjačkih ratnih zarobljenika i civilnih plaćenika. Na čelu zarobljenih Južnjaka je kapetan Ben Tyreen, s kojim je Dundee svojedobno studirao na vojnoj akademiji u West Pointu i kojeg sada pokušava pridobiti na svoju stranu…
Major Dundee treći je od pet vesterna kojima je Sam Peckinpah obilježio prvo desetljeće svoje redateljske karijere i jedan od njegovih najproblematičnijih projekata. Studio Columbia u zadnji mu je čas srezao pozamašan budžet i dane snimanja (koje se u cijelosti odvijalo u Meksiku), što je Peckinpah doživio kao izdaju te se odao onom čemu je i inače bio sklon – neumjerenom ispijanju alkoholnih pića. Kako je glavna zvijezda glumačkog tima bio veliki trezvenjak i čovjek tradicionalnih obiteljskih vrijednosti, Charlton Heston, sukobi između njega i Peckinpaha (kao i drugog glavnog glumca Richarda Harrisa, također poznatog alkoholičara) bili su česti, pa je tako jednom prilikom, nakon što je Peckinpah bespoštedno vrijeđao glumce, Heston na njega gotovo nasrnuo sabljom kao svojim glumačkih rekvizitom. Ipak, Heston se založio da Peckinpah ostane na setu i dovrši film kad su ga producenti odlučili smijeniti, nudeći štoviše odricanje od svog honorara ako mu dopuste snimiti scene bitne za film, a koje su izbačene zbog nedostatka vremena za snimanje (po vlastitim riječima, Heston je režirao niz scena koje Peckinpah nije mogao zbog pijanstva). I doista, producenti su prihvatili Hestonovo odricanje od honorara, ali ipak nisu dozvolili snimanje spomenutih prizora. Izvorna verzija filma trajala je preko četiri sata, što je prvo srezano na nepunih dva i pol sata, a nakon loših reakcija publike na probnim projekcijama posegnulo se za daljnjim kraćenjima. Svejedno, kritika je film dočekala na nož kao prepun narativnih rupa, no danas on ima kud i kamo bolju reputaciju, ponajprije zbog realističkog prosedea, u ono vrijeme, prije nastupa takozvanog Novog Hollywooda, još priličnog rijetkog u žanru vesterna. Spomenimo i da je dio interpretatora filma u njemu vidio svojevrsnu parafrazu Melvilleova klasičnog romana Moby-Dick, u kojoj bi major Dundee bio ekvivalent kapetana Ahaba, a Sierra Charibba i njegovi Apači samog golemog i neumoljivog naslovnog kita, no zapravo Peckinpah je lik Dundeeja prvenstveno gradio na stvarnoj osobi zloglasnog konjičkog pukovnika Custera kojeg je službena američka historiografija, ali i kinematografija, dugo slavila kao heroja. Naime, nakon što mu nije uspjela realizacija namjeravanog filma o Custeru, Peckinpah se okrenuo projektu o fiktivnom konjaničkom časniku željnom slave, unijevši kao koscenarist u taj lik odlike Custera kao fanatika.
boja, 123'