Collateral
igrani, akcijski, kriminalistički, SAD, 2004
REŽIJA: Michael Mann
ULOGE:
Tom Cruise (Vincent),
Jamie Foxx (Max),
Jada Pinkett Smith (Annie),
Mark Ruffalo (Fanning),
Peter Berg (Richard Weidner),
Bruce McGill (Pedrosa)
SCENARIJ:
Stuart Beattie
FOTOGRAFIJA:
Dion Beebe,
Paul Cameron
GLAZBA:
James Newton Howard
MONTAŽA:
Jim Miller,
Paul Rubell
Sadržaj:
Max Durocher je losangeleski taksist koji se zavarava da je njegov sad već dvanaestogodišnji posao vozača taksija privremen i da će jednog dana imati vlastitu tvrtku za iznajmljivanje limuzina. Štoviše, laže vlastitoj hospitaliziranoj majci da već jest vlasnik takve firme, jer lakše mu je lagati nego da se suoči sa stvarnošću i učini stvarni napor da ostvari svoj san. Jedne večeri u njegov taksi ulazi otmjeno odjeveni čovjek koji se predstavi kao Vincent i zatraži od njega da mu bude jedina mušterija te noći, nudeći mu obilatu novčanu naknadu. Maxova bi zadaća bila da ga doveze do pet različitih odredišta, a naposljetku i do aerodroma, pa iako mu je čitav taj predloženi aranžman sumnjiv, taksist ponešto nevoljko prihvaća ponudu. Ubrzo će shvatiti da je Vincent visokosofisticirani i neumoljivi profesionalni ubojica…
Iako ima svoje osporavatelje koji mu prigovaraju nelogičnosti u priči te potpunu dominaciju stila nad sadržajem, Collateral se općenito smatra jednim od važnijih filmova u opusu Michaela Manna. Povijesno-tehnološki, bitan je kao prvi dugometražni igrani film velikog hollywoodskog studija većim dijelom snimljen digitalnom kamerom (na redateljev zahtjev, svi eksterijeri i dio interijera snimljeni su digitalno), a najveći dio kritike podržao ga je hvaleći prepoznatljiv, uvijek iznova impresivan Mannov vizualni stil i izvedbu Toma Cruisea kao smrtonosnog negativca, što mu je bio prvi takav iskorak u zvjezdanoj karijeri. Također je hvaljena izvedba Jamiea Foxxa kao Maxa, odnosno izuzetno dinamična međuigra njega i Cruisea. Foxx je iste godine utjelovio slavnog glazbenika Raya Charlesa u biografskom ostvarenju Ray Taylora Hackforda, i s ta dva film postao je velika zvijezda i jedan od najcjenjenijih glumaca suvremenog Hollywooda, što je ovjereno i Oscarima – za glavnu ulogu u Rayu nagrađen je Akademijinom nagradom , dok je za rolu u Collateralu bio nominiran za najboljeg sporednog glumca (iako je uloga zapravo jednako glavna kao i Cruiseova). Uloga Maxa donijela mu je i nominaciju za Zlatni globus u kategoriji najboljeg filmskog sporednog glumca. Od ostalih brojnih priznanja za film spomenimo specijalnu nagradu na festivalu u Veneciji nazvanu Digitalna nagrada budućeg filmskog festivala, te nagradu Američkog filmskog instituta za film godine čije obrazloženje zaslužuje cjelovito citiranje: „Collateral vodi publiku na vožnju koju neće tako skoro zaboraviti. To je vožnja što izaziva trnce, ali također i mračna, snovita meditacija o moralu koja ostaje s vama dugo nakon što je vaše srce prestalo trčati. Režiser Michael Mann istinski je majstor žanrovskog zanata, a njegova ugoda u neugodi publike omogućava mu da uvijek bude korak ispred. Dio privlačnosti filma u tome je što nas vodi na obilazak Los Angelesa nakon zalaska sunca, što je divno uhvaćeno novom tehnologijom snimatelja Diona Beebea i Paula Camerona.“
boja, 120'