Devojka

igrani, ratna drama, Jugoslavija, 1965

REŽIJA: Mladomir 'Puriša' Đorđević

Devojka

ULOGE:
Milena Dravić,
Ljubiša Samardžić,
Rade Marković,
Mija Aleksić,
Siniša Ivetić,
Milenko Kirović,
Nenad Micović,
Bekim Fehmiu

SCENARIJ:
Mladomir 'Puriša' Đorđević

FOTOGRAFIJA:
Branko Perak

MONTAŽA:
Vojislav Bjenjaš

Sadržaj:

Četvero ljudi različitih dobi i etničkog podrijetla prisjeća se detalja svog sudjelovanja u Drugom svjetskom ratu negdje u srpskoj provinciji, tijekom jedne jeseni i zime kada su im se putovi isprepleli. Tu je Djevojka kratke plave kose čiji je portret već dvadeset godina izložen u Muzeju revolucije, partizanka koja se prisjeća svog upoznavanja dobrodušnog partizanskog Vojnika koji je u zrak dizao mostove i pruge, a u kojeg se zaljubila već pri prvom susretu. Ljubav je bila obostrana i snažna, no ispriječio joj se rat čije je neke sudionike fotografirao sredovječni Fotograf, koji je snimio i kasnije strijeljanog Vojnika i njegovu dvojicu suboraca. Vojnika su, kao i još mnoge partizanske borce i seljake, strijeljali njemački vojnici kojima je zapovijedao senzibilni i filozofiranju sklon časnik, narednik koji se prisjećao svog sudjelovanja na nacističkoj paradi u Münchenu i koji je uživao u glazbi Antonina Dvořáka.

Prilikom premijere na pulskom festivalu 1965. godine poetična i filozofična ratna drama Mladomira ´Puriše´ Đorđevića, prvi segment njegove izvorno trilogije, a kasnije tetralogije o ratu, ljubavi i revoluciji koju zaokružuju filmovi San, Jutro i Podne, dočekana je s velikim negodovanjem. Deset tisuća gledatelja u Vespazijanovoj Areni film je ispratilo zvižducima, a jedini koji se nakon projekcije usudio pojaviti pred gledateljima bio je redatelj, dok su glumci Milena Dravić, Ljubiša Samardžić i Rade Marković pobjegli. Takva recepcija filma bila je sasvim nezaslužena, jer je posrijedi sugestivno režirano, poetično, neobičnim nadrealnim i metafizičkim odmakom obilježeno te vrlo raspoloženo glumljeno ostvarenje koje se spretno poigrava filmskom naracijom i očekivanjima gledatelja. S osloncem na poetski realizam koji nadograđuje elementima intertekstualnosti i začudnog nadrealizma, autor gradi suptilnu priču o ljubavi koja može pobijediti sve, pa i rat i smrt.

c/b, 90'

Trailer