Elegija iz Osake
Naniwa ereji, igrani, humorna drama, Japan, 1936
REŽIJA: Kenji Mizoguchi
ULOGE:
Isuzu Yamada (Ayako Murai),
Seiichi Takegawa (Junzo Murai),
Chiyoko Ôkura (Sachiko Murai),
Shinpachirô Asaka (Hiroshi Murai),
Benkei Shiganoya (Sonosuke Asai)
SCENARIJ:
Yoshikata Yoda,
Kenji Mizoguchi,
Saburo Okada
FOTOGRAFIJA:
Minoru Miki
GLAZBA:
Kôichi Takagi
MONTAŽA:
Tatsuko Sakane
Sadržaj:
Osaka sredinom 30-ih godina. Mlada Ayako Murai privlačna je djevojka koja kao telefonistica radi u velikoj farmaceutskoj tvrtki koju vodi nemoralni i razvratu skloni Sonosuke Asai. Kad joj se on počne udvarati, Ayako će ga uporno odbijati, pazeći da pritom ne bude pregruba i dobije otkaz. Ayako je zaljubljena u mladog šefa u tvrtki Susumu Nishimuru, no na njega je oko bacila moderna i slobodoumna Asaijeva supruga Sumiko. Asai i Sumiko su u braku iz financijskih razloga, ona njega nimalo ne poštuje, pa kad joj on prigovori zbog čestog izbivanja iz kuće, ona mu odgovori da si pronađe ljubavnicu. On naposljetku uspije osvojiti Ayako, koja će Asaijeva ljubavnica postati da bi novčano pomogla svom lijenom i siromašnom ocu Junzou, koji je zapao u velike dugove i s kojim je kći u zategnutim odnosima. K tome, Ayako financijski pomaže i svojoj mlađoj sestri Hiroshi te bratu Sachiku koji još uvijek pohađa školu.
Do 1936. godine, kad je u dobi od 38 godina snimio dramu Elegija iz Osake, Mizoguchi je u redateljskom portfelju već imao više od pedesetak projekata. Od tih filmova, snimljenih uz vrlo ograničene proračune, sačuvano je svega nekoliko, a i sam je autor kasnije tvrdio da je njegova karijera ozbiljnog i ambicioznog filmaša započela tek ovim ostvarenjem. U njemu je Mizoguchi započeo dugu i vrlo plodnu suradnju sa scenaristom Yoshikatom Yodom, a pozabavio se i nekima od svojih kasnije ključnih tematskih preokupacija. Protagonistica je tako dobrodušna mlada žena koja pati zbog svog poslovnog i društvenog položaja te koja financijski pomaže članove svoje obitelji. To je motiv koji pronalazimo i u Mizoguchijevoj obiteljskoj prošlosti, jer je zbog pogrešnih financijskih odluka njegova oca redateljeva sestra prodana u gejše, da bi mu kasnije novčano pomagala dok je započinjao redateljsku karijeru. Djelo narativno podijeljeno u četiri temeljna segmenta snimljeno je tijekom 20 dana, a obilježavaju ga pedantne kompozicije razmjerno dugih kadrova s dominantnim srednjim planom i bez krupnih planova, uz vješto korištenje artefakata iz okoline te sjajno ambijentiranje zbivanja i uz uporabu dramski funkcionalnog osvjetljenja.
c/b, 90'