Gluho doba noći
Dead of Night, igrani, horor, UK, 1945
REŽIJA: Alberto Cavalcanti
ULOGE:
Mervyn Johns (Walter Craig),
Roland Culver (Eliot Foley),
Mary Merrall (gđa. Foley),
Michael Redgrave (Maxwell Frere),
Miles Malleson (vozač kočije)
SCENARIJ:
John Baines,
Angus MacPhail
FOTOGRAFIJA:
Stanley Pavey,
Douglas Slocombe
GLAZBA:
Georges Auric
MONTAŽA:
Charles Hasse
Sadržaj:
Noć prije no što će otputovati na selo, u ladanjsku kuću Eliota Foleyja, britanski arhitekt Walter Craig usne vrlo uznemirujući san. Premda se slijedećeg dana ne uspijeva sjetiti detalja odsanjane noćne more, kad sutradan s ostalim gostima stigne na imanje supružnika Foley, koje kao i ostale goste prvi put vidi, Walter će postupno početi shvaćati da su mu i ljudi i ambijent koji ga okružuje neobično poznati. Štoviše, riječ je o vrlo neugodnim dojmovima, a spoznaja o poznatom i zbog nečeg nelagodnom okruženju u kojem se zatekao kod Waltera će pobuditi strah. Dok njegov strah bude sve više rastao, to će zaintrigirati Foleyjeve i njihove goste, te će oni početi prepričavati svoja i tuđa iskustva s duhovima i sličnim natprirodnim pojavama. Među nazočnima je i blagi i smireni psihijatar koji će pokušati pomoći Walteru, da bi ubrzo shvatio kako njegov strah postaje sve veći.
Realiziran u produkciji glasovitog britanskog studija i kasnije producentske tvrtke Ealing Studios, najpoznatije po produkciji jedinstvenih šašavih komedija prepoznatljiva tipa humora, šestodijelni horor-omnibus redatelja Alberta Cavalcantija (Ugljeno lice, Nicholas Nickleby), Charlesa Crichtona (Banda s Lavender Hilla, Riba zvana Wanda), Basila Deardena (Pjesma mrtvim ljubavnicima, Liga džentlmena) i Roberta Hamera (Kiša uvijek pada nedjeljom, Nježno srce) jedan je od najpoznatijih britanskih horor-filmova. Koncipiran kao omnibus temeljen na pričama Johna Bainesa, E.F. Bensona, Angusa McPhaila i Herberta Georgea Wellsa, u kojem likovi pripovijedaju priče koje postupno grade izuzetno efektan završni obrat, film imponira učinkovitom gradacijom dramske i horor tenzije, a osobito se izdvajaju segmenti o ukletom ogledalu i o trbuhozborcu nad kojim je vlast preuzeo njegov lutak. Riječ je o inteligentno napisanom i vrlo vješto režiranom ostvarenju u kojem su kamera (jedan od četvorice snimatelja je i Douglas Slocombe iz Velikog Gatsbyja i Otimača izgubljenog kovčega) i glazba uglednog Georgesa Aurica (Nadnica za strah, Praznik u Rimu) funkcionalno iskorištene za kreiranje i podcrtavanje tjeskobnog ozračja. Cjelinu odlikuju i povremeno umetanje komičnih detalja, što je prepoznatljivo obilježje filmova studija Ealing, kao i raspoloženi nastupi glumačke postave u kojoj je i Michael Redgrave (Dama koja nestaje, Browningovi stihovi), a intrigantne su i nadrealističke asocijacije u završnici filma.
c/b, 103'