Gospodin Nitko

Mr. Nobody, igrani, fantazija, romantična drama, Belgija, Njemačka, Kanada, Francuska, SAD, UK, 2009

REŽIJA: Jaco Van Dormael

Gospodin Nitko

ULOGE:
Jared Leto (odrasli / stari Nemo),
Sarah Polley (odrasla Elise),
Diane Kruger (odrasla Adult),
Linh Dan Pham (odrasla Jean),
Rhys Ifans (Nemov otac),
Natasha Little (Nemova majka)

SCENARIJ:
Jaco Van Dormael

FOTOGRAFIJA:
Christophe Beaucarne

GLAZBA:
Pierre van Dormael

MONTAŽA:
Susan Shipton,
Matyas Veress

Sadržaj:

Nemo Nobody 118-godišnji je posljednji živi smrtnik na Zemlji, koji se u distopijskom svijetu budućnosti 2092. godine pred upornim novinarom prisjeća svog života, točnije svojih mogućih života. Dok javnost u svojevrsnom reality-showu prati iščekivanje njegove skore smrti, jer su ljudi u međuvremenu zahvaljujući ´telomerizaciji´ postali besmrtni, Nemo se uz pomoć psihijatra mislima vraća u svoje isprva sretno djetinjstvo, sve do trenutka u kojem su se, kada je njemu bilo 9 godina, odlučili razvesti dječakov otac i majka. Da je onog dana nakon razvoda roditelja na željezničkoj postaji potrčao za odlazećim vlakom i nastavio živjeti uz majku, Nemo bi se zbližio s romantičnom Anne. Da je, pak, ostao s ocem, upoznao bi hirovitu Elise, a da je otišao samo svojim putem, Nemo bi srodnu dušu pronašao u plahoj Jeanne, no ni u tom braku kao ni u ostala dva ne bi bio sretan. Štoviše, u sva tri slučaja poginuo bi nasilnim smrtima, ili u prometnim nesrećama ili kao pogrešna žrtva plaćenog ubojice.

Osebujna i neobična fantastična egzistencijalna romantična drama Gospodin Nitko, godine 2009. nagrađena na festivalu u Veneciji, a godinu poslije na dodjeli Europskih filmskih nagrada ovjenčana Nagradom publike za najbolji film, treće je dugometražno igrano ostvarenje cijenjenog belgijskog dramatičara, scenarista i redatelja Jacoa Van Dormaela (Osmi dan, Toto heroj, Potpuno novi zavjet). Autor vrlo učinkovito, vizualno fascinantno, ali i ikonografski razmjerno konvencionalno kreira distopijski svijet budućnosti s futurističkom urbanom arhitekturom, sveprisutnim medijima i televizijskim ekranima, otuđenim ljudima, putovanjem na Mars i protagonistovim psihijatrom čije istetovirano lice neodoljivo asocira na ono Dartha Maula iz Lucasove Fantomske prijetnje. Citatima i posvetama tu nije kraj, jer je u imenima likova, nekim detaljima priče i općem dizajnu lako uočiti posvete ili ´posudbe´ iz niza glasovitih i(li) kultnih naslova poput Kubrickove Odiseje u svemiru 2001., Matrixa u vrijeme realizacije filma braće, a danas sestara Wachowski te Spielbergova Specijalnog izvještaja. Također, tematiziranjem idealne i (ne)moguće ljubavi sagledane kroz niz ispravnih i pogrešnih odluka koje pojedinac donosi u životu te kojima ključno određuje vlastitu sudbinu, baš kao i dominantnim tjeskobnim fatalističkim ugođajem, film podsjeća na odlični Vječni sjaj nepobjedivog uma Charlieja Kaufmana i Michela Gondryja, te dijelom na također Kaufmanovo remek-djelo Sinegdoha, New York. Posrijedi je vrlo solidno djelo čija su najveće vrline sigurna i mjestimice nadahnuta režija, sugestivna i povremeno prilično dojmljiva atmosferičnost, atraktivna vizualnost i uvjerljiva emotivnost.

boja, 141'

Trailer