Gravitacija
Gravity, igrani, avanturistički, drama, Meksiko, UK, SAD, 2013
REŽIJA: Alfonso Cuarón
ULOGE:
Sandra Bullock (Ryan Stone),
George Clooney (Matt Kowalski),
Ed Harris (glas),
Orto Ignatiussen (glas),
Phaldut Sharma (glas)
SCENARIJ:
Alfonso Cuarón,
Jonás Cuarón
FOTOGRAFIJA:
Emmanuel Lubezki
GLAZBA:
Steven Price
MONTAŽA:
Alfonso Cuarón,
Mark Sanger
Sadržaj:
Dok zajedno s kolegama Aningaaqom i Mattom Kowalskim, a prema uputama kontrolora iz baze u Houstonu, na svojoj prvoj misiji u svemiru sudjeluje u popravljanju teleskopa Hubble, doktorica Ryan Stone postat će svjedokinjom tragedije. Naime, malo izvan orbite upravo je eksplodirao ruski satelit, kako Matt nagađa zacijelo dotrajali špijunski iz hladnog rata, i njegove krhotine sad velikom brzinom jure prema njihovu shuttleu Explorer, kao i prema ruskoj svemirskoj postaji Sojuz i sličnoj kineskoj postaji u blizini. Dok se ona, Matt i Aningaaq pokušavaju što brže vratiti u shuttle, prema njima već stigne razorna kiša krhotina koja ubrzo zaspe Explorer, te doktorica Ryan iz svega jedva izvuče živu glavu. Kad se ona i Matt napokon uspiju pribrati, postat će svjesni da su jedino njih dvoje preživjeli nesreću, da je i njihov Shuttle razoren krhotinama te da je jedino što im preostaje nekako se domoći Sojuza. No to neće biti nimalo lako izvesti, jer im opasnosti ne prijete samo od gubitka kisika i novih krhotina, nego i od raspada samog Explorera.
Godine 2014. od deset nominacija za Oscara nagrađena s njih sedam, uključujući one za najboljeg redatelja, fotografiju, montažu i vizualne efekte, iste godine ovjenčana nagradom BAFTA kao najuspjeliji britanski film, te još trima glavnim i dvjema sporednim nagradama, znanstveno-fantastična pustolovna drama za koju je suscenarist i redatelj Alfonso Cuarón osvojio i Zlatni globus za režiju, dok je sam film zakićen velikim brojem ostalih nagrada, izuzetno je uspjelo ostvarenje koje nudi uistinu jedinstveni kino-doživljaj. Ono čime Gravitacija, za koju scenarij potpisuje Alfonsov sin Jonás Cuarón, suredatelj i direktor fotografije na odličnom dokumentarcu Doktrina šoka temeljenom na knjizi Naomi Klein, izuzetno odskače jest fascinantna vizualnost podjednako ostvarena raskošnim i nevjerojatno uvjerljivim specijalnim efektima, kao i impresivnom fotografijom trostrukog oskarovca Emmanuela Lubezkog, redateljeva čestog suradnika. Svemir na filmu uistinu nikad nije izgledao tako realistično i dojmljivo, koloristički bogato i uzbudljivo, a u djelu koje pohvalno traje svega 90 minuta vizualna raskoš nadopunjena je jednostavnom dramaturgijom i naracijom te prilično učinkovito profiliranim likovima koji su minimalistički obilježeni određenim osobinama. Doktorica Ryan u sjajnoj interpretaciji Sandre Bullock tako je poslu posve predana žena srednjih godina trajno traumatizirana tragičnom pogibijom četverogodišnje kćeri, a Matt Kowalski u smirenoj izvedbi Georgea Clooneya je predstavljen kao simpatični gnjavator koji sve kolege iz shuttlea kao i kontrolore u Houstonu učestalo gnjavi prepričavanjem svojih „lovačkih priča“. Režija je iznimno sigurna i sugestivna, Cuarón se maestralno snalazi u projektu koji počiva na neprekidnim specijalnim efektima i svega dvoje glumaca, a nakon što razorna zbivanja započnu dramska tenzija raste i ni u jednom trenutku ne pada ispod dosegnute visoke razine. Međuigra Bullock i Clooneya je vrlo dobra te emotivni i dramski klimaks očekivano dosiže u sekvencama međusobnog spašavanja života. Nažalost, tu su i nedostaci tipični za jedan holivudski projekt, a tiču se gomilanja vizualnih atrakcija u posljednjoj trećini, kad nakon razorenog Explorera istu sudbinu doživi najprije Sojuz a potom i kineska postaja, te nepotrebne sekvence u kojoj Clooney skida kacigu te se u kameru raskošno smiješi „u cinemascopeu“. Odluka o umetanju te sekvence može se razumjeti iz komercijalne perspektive, jer bi se inače izuzetno popularnom glumcu tijekom čitavog filma vidjele samo oči, no realno je suvišna i doima se poput nekakvog dramskog i komercijalnog jinglea koji na trenutak usporava zbivanja.
boja, 91'