Heroj
Ghahreman, igrani, Iran, Francuska, 2021
REŽIJA: Asghar Farhadi
ULOGE:
Amir Jadidi,
Mohsen Tanabandeh,
Sahar Goldust,
Sarina Farhadi,
Fereshteh Sadrorafaii,
Maryam Shahdaei,
Alireza Jahandideh,
Ehsan Goodarzi
SCENARIJ:
Asghar Farhadi
FOTOGRAFIJA:
Ali Ghazi
MONTAŽA:
Haydeh Safiyari
Sadržaj:
Rahim Soltani je Iranac ranih srednjih godina koji zbog duga kojeg nije u mogućnosti vratiti, kao i zbog šerijatskog prava, boravi na odsluženju zatvorske kazne. On je od bivšeg šogora posudio novac koji mu je trebao za pokrivanje poslovnih troškova i dugova, no kad mu je posao propao i kad dug nije vratio, po šerijatskom je pravu osuđen na zatvorsku kaznu odmjerenu prema visini duga. Iza Rahima je propali brak iz kojeg ima sina Siavasha, a njegovu širu obitelj čine i njegova starija sestra Malileh i njezin brižni suprug Hossein. Kad na dva dana dobije dopust, Rahim će se po izlasku iz zatvora spletom okolnosti naći u situaciji koja bi mogla bitno utjecati na njegovu budućnost, a za to će biti zaslužna i njegova nova djevojka Farkhondeh. Naime, ona će na ulici pronaći torbicu punu antiknih zlatnika, te će Rahimu predložiti da ih on proda u zlatarnici i potom tako stečenim novcem plati barem dio duga i iziđe na slobodu. No da bi tako napravio, Rahimu je potreban pristanak upravo bivšeg šogora, vlasnika kopiraonice u tržnom centru. K tome, sve više ga muči i savjest, jer smatra da nije pošteno da svoj dug plati tuđim izgubljenim zlatom.
Godine 2021. na festivalu u Cannesu ovjenčana Grand Prixom i nagradom François Chalais, koja je nazvana po glasovitom francuskom novinaru i koja se dodjeljuje filmovima koji afirmiraju život, drama iranskog scenarista i redatelja Asghara Farhadija intrigantna je priča o sudbini pojedinca u društvu koje je sklono ljude ponekad lako uzdići na pijedestal, iako barem prema autorovu mišljenju to društvo ni samo ne vjeruje u vrline koje formalno poštuje. Dvostruki oskarovac Farhadi, koji se ključno afirmirao sjajnim egzistencijalnim socijalnim dramama s blagim elementima trilera Nader i Simin se rastaju, Prošlost i Trgovački putnik, i ovim filmom, koji je nagrađen na nizu festivala a nominiran je i za Zlatni globus u kategoriji najboljeg ostvarenja s neengleskog govornog područja, potvrđuje svoj status jednog od najznačajnijih i najzanimljivijih autora ne samo iranske kinematografije. Farhadi priče svojih filmova, barem onih kod nas distribuiranih, odnosno onih koje smo imali prilike pogledati, u pravilu smješta u uža obiteljska okruženja s fokusom na odnose između supružnika ili parova koji su manje ili više otuđeni ili pak u procesu otuđenja, te na odnose s ljudima iz njihova okruženja. Farhadi vrlo suptilno uvodi likove u priče svojih filmova te nijansirano gradi njihove karaktere i međuodnose, oslanjajući se na manje ili više suspregnute pokrete i poglede, izraženiju ili manje izraženu mimiku te prikaze nekih svakodnevnih rituala. U ovom filmu, Farhadijevu možda i najuspjelijem djelu nakon u međunarodnim okvirima probojnog Nader i Simin se rastaju, autor na vrlo spretan, zanimljiv i intrigantan način jednim dijelom varira priče iz holivudskih klasika Franka Capre, kakvi su Gospodin Smith ide u Washington i Gospodin Deeds ide u grad. Iste, međutim, inteligentno obogaćuje tamnim tonovima, osobito u prikazu djelovanja društvenih mreža i medija, ali i iranskog društva u cjelini, odnosno vladajućeg režima i ideologije.
boja, 127'