Izgubljeni vikend

The Lost Weekend, igrani, noir, drama, SAD, 1945

REŽIJA: Billy Wilder

Izgubljeni vikend

ULOGE:
Ray Milland (Don Birnam),
Jane Wyman (Helen St. James),
Phillip Terry (Wick Birnam),
Howard Da Silva (Nat),
Doris Dowling (Gloria),
Frank Faylen ('Bim' Nolan)

SCENARIJ:
Charles Brackett,
Billy Wilder (prema romanu Charlesa R. Jacksona)

FOTOGRAFIJA:
John F. Seitz

GLAZBA:
Miklós Rózsa

Sadržaj:

Sredovječni Don Birnam oduvijek je želio biti pisac, no iako je počeo s pisanjem brojnih priča, niti jednu nije uspio dovršiti. Zbog toga je postao nesiguran i frustriran, a to ga je s vremenom odvelo u alkoholizam. Don živi u stanu s bratom Wickom, koji u želji da ga izvuče iz takvog stanja za slijedeći vikend isplanira njihov zajednički izlet na selo. No Don ne želi ići na put s bratom, te izlet izbjegne na način da svoju privlačnu i pomalo naivnu zaručnicu Helen St. James, darovitu novinarku magazina Times, nagovori da s Wickom prije puta ode u kazalište. Tako će Don, kojeg su brat i zaručnica deset dana uspjeli održati sasvim trijeznim, napokon uspjeti izmaknuti njihovu nadzoru. No to će iskoristiti za odlazak u obližnji bar i opijanje do besvijesti, vjerujući da će tako pobjeći od vlastitih strahova i problema. A da bi mogao nastaviti takav život, Don je spreman na brojne laži i prevare, pa i na krađu.

Godine 1946. od sedam nominacija za Oscara ovjenčana onima za najbolji film, redatelja, glavnu mušku ulogu i scenarij, izvrsna noirovska egzistencijalna drama suscenarista i redatelja Billyja Wildera temeljena je na istoimenom romanu američkog pisca Charlesa R. Jacksona. U svom proznom prvijencu objavljenom 1944. godine Jackson je kreirao oporu, beskompromisnu i naglašeno realističnu priču o alkoholizmu, koju je temeljio na vlastitom iskustvu, jer je sam bio teški alkoholičar koji se privremeno izliječio od ovisnosti. Intrigantan prozni predložak Wilder je uz pomoć čestog suradnika Charlesa Bracketta (Ninotchka, Vatrena kugla) pretočio u snažnu i izuzetno sugestivnu studiju alkoholizma, usredotočenu na ponašanje protagonista kojeg u svojoj najuspjelijoj ulozi maestralno interpretira Ray Milland (Ministarstvo straha, Nazovi M radi umorstva, Veliki sat). Milland ulogu gradi iznimno uspjelom kombinacijom međusobno proturječnih osobina, od šarmantnosti preko prijetvornosti do očaja, a Wilder njegova stanja predočava ekspresionističkim stilom, korištenjem neobičnih rakursa i kompozicija te naglašavanjem određenih predmeta poput boca s viskijem i čaša. Unatoč isforsiranom happyendu, film zbog kojeg su proizvođači alkoholnih pića u vrijeme premijere čelnike studija Paramount bezuspješno pokušali s pet milijuna dolara podmititi za uništenje negativa, slojevita je karakterna studija te i danas jednako provokativna studija alkoholizma.

c/b, 1945

Trailer