Jerihonska milja
Jericho Mile, igrani, sportski, krimi-drama, SAD, 1979
REŽIJA: Michael Mann
ULOGE:
Peter Strauss (Larry 'Rain' Murphy),
Richard Lawson (R.C. Stiles),
Roger E. Mosley (Cotton Crown),
Brian Dennehy (dr. D),
Geoffrey Lewis (dr. Bill Janowski),
Billy Green Bush (upravitelj Earl Gulliver)
SCENARIJ:
Patrick J. Nolan,
Michael Mann
FOTOGRAFIJA:
Rexford L. Metz
GLAZBA:
Jimmie Haskell
MONTAŽA:
Arthur Schmidt
Sadržaj:
Larry Murphy služi doživotnu kaznu za ubojstvo prvog stupnja u glasovitom državnom zatvoru Folsom. Larry je ubio vlastitog oca jer je ovaj silovao svoju posvojenu kćer, tj. Larryjevu posvojenu sestru. U zatvoru on se uglavnom izolira od ostalih zatočenika, usamljenik je čiji je jedini prijatelj crnac Stiles. Vrijeme ubija trčeći po zatvorskom krugu, ne znajući koliko je brz niti se zamarajući time. No zatvorski psiholog angažira sportskog zatvorskog novinara da mjeri Larryjevo vrijeme, te shvati da ima ozbiljne trkačke potencijale na srednje pruge. Upravitelj zatvora pozove atletskog trenera da dvojica njegovih pulena odmjere snage s Larryjem, i Larry ih u zatvorskoj utrci pobijedi. Trener tada izrazi želju da trenira Larryja te da ga prijavi na američke atletske kvalifikacije za Olimpijske igre, tzv. trejlerse…
Jedan od vodećih američkih i svjetskih režisera s kraja 20. i početka 21. stoljeća, Michael Mann, prvi je dugometražni igrani film snimio za televiziju, za koju će raditi i kasnije tokom osamdesetih, od produkcije znamenitih serija Poroci Miamija i Kriminalističke priče, do režije tv-filma L.A. Takedown koji mu je poslužio kao predložak za jedan od njegovih najslavnijih kino filmova, Vrućinu. Jerihonska milja snimljena je kao tzv. televizijski specijal, i to u samom zatvoru Folsom, u kojem je svojedobno Johnny Cash snimio svoj čuveni live album. Većinu likova glumili su sami zatvorenici, pripadnici različitih bandi, a Mann je imao iskustvo s njima jer je u Folsomu godinu ranije provodio istraživanje pripremajući se za pisanje scenarija filma Straight Time, nesuđenog redateljskog debija Dustina Hoffmana. Bio je fasciniran društvenim životom u zatvoru, obilježenom strogom podjelom na nekoliko glavnih grupa odnosno bandi, a uspio je postići dogovor sa zatočenicima da snimanje protekne u miru, što se doista i dogodilo. Film odlikuje realistički stil i dojmljiva priča o čovjeku koji pronalazi stanovitu svrhu, ili je možda bolje reći nadu u svrhu svoje na besmisao osuđene egzistencije, a nakon televizijske premijere kritičari su zaključili da Jerihonska milja zaslužuje kino distribuciju. To se i dogodilo, ali ne u Americi nego u Evropi, dok je u matičnoj zemlji film dobio najprestižniju američku televizijsku nagradu Emmy u tri kategorije: za izvanrednog glavnog glumca (sjajni Peter Strauss), izvanredni scenarij (Michael Mann i Patrick J. Nolan), te za izvanrednu montažu (Arthur Schmidt). Montažer Schimdt dobio je i nagradu udruge Američki filmski montažeri za najbolju montažu televizijskog specijala, dok su Mann i njegovi asistenti dobili nagradu Redateljskog ceha Amerike za izvanrednu režiju u kategoriji tv-filma/specijala/aktualnosti.
boja, 97'