Krvavo prijestolje
Kumonosu-jô, igrani, povijesna drama, Japan, 1957
REŽIJA: Akira Kurosawa
ULOGE:
Toshirô Mifune (Taketoki Washizu),
Isuzu Yamada (Asaji Washizu),
Takashi Shimura (Noriyasu Odagura),
Akira Kubo (Yoshiteru Miki),
Hiroshi Tachikawa (Kunimaru Tsuzuki),
Minoru Chiaki (Yoshiaki Miki)
SCENARIJ:
Hideo Oguni,
Shinobu Hashimoto,
Ryûzô Kikushima,
Akira Kurosawa (prema drami Williama Shakespearea)
FOTOGRAFIJA:
Asakazu Nakai
GLAZBA:
Masaru Satô
Sadržaj:
U feudalnom Japanu, ratnici Taketoki Washizu i Yoshiaki Miki pri povratku s jednog zadatka u šumi susretnu vješticu koja častohlepnom Washizuu prorekne da će uskoro postati vladar, no samo do trenutka u kojem će šuma prohodati, kada će vlast preuzeti Mikijev sin. Nakon što ih vladar za dobro objavljen posao nagradi dodjeljivanjem viših činova, Washizuova supruga Asaji počne muža uvjeravati da je isključivo on odgovoran za uspjeh obavljenog zadatka, te da zbog toga bezuvjetno zaslužuje vlast. Potaknut i time, slave željan Washizu ubije vladara i dočepa se prijestolja, te u strahu od Mikija i ispunjenja vještičina proročanstva smakne i njega, dok Mikijev sin Yoshiteru uspije pobjeći. Dok Washizu odlučuje poduzeti sve u cilju uklanjanja opasnog konkurenta, vladavina mu ne donosi sreću a Asaji ubrzo nakon pobačaja i pod pritiskom savjesti počne gubiti razum. Istodobno, Yoshiteru se udruži sa starim neprijateljima njihova klana, a vještičino proročanstvo počet će se ostvarivati kad neprijatelji maskirani u grmlje i drveće krenu prema Washizuovu dvorcu.
Godine 1957. prikazana u konkurenciji festivala u Veneciji, povijesna drama suscenarista i redatelja Akire Kurosawe slobodna je prilagodba glasovite tragedije Macbeth Williama Shakespearea. Prema riječima uglednog američkog književnog kritičara i profesora humanističkih znanosti na sveučilištu Yale Harolda Blooma, posrijedi je najuspjelija ekranizacija nekog Shakespeareova djela uopće, remek-djelo izvornog naslova Dvorac paukove mreže u kojem je Kurosawa zbivanja iz srednjovjekovne Škotske premjestio u također srednjovjekovni Japan. Film za koji su setovi izgrađeni na nepristupačnim predjelima planine Fidži, Kurosawi je prema njegovim riječima bio jedan od najzahtjevnijih i najtežih u čitavoj karijeri. Kao i u literarnom predlošku, u tematskom fokusu je destruktivna moć prevelike ambicije vlastohlepnih ljudi, a stilski dojmljivu cjelinu izraženog ritma odlikuju impresivne kompozicije kadrova, izuzetno vješto spajanje elemenata Shakespearova djela s naslijeđem japanske kazališne tradicije nô, stilizirana i ekspresivna gluma postave predvođene Kurosawinim stalnim suradnikom Toshirôm Mifuneom te dojmljiva uporaba prirodnih boja, magle i srodnih efekata, kao i efektno kontrastiranje crnog i bijelog.
c/b, 110'