Kumek
dokumentarni, Hrvatska, 2020
REŽIJA: Dario Juričan
SCENARIJ:
Saša Paparella,
Zvonimir Tivon
FOTOGRAFIJA:
Marko Jerbić
MONTAŽA:
Luka Tokić
Sadržaj:
Treći dugometražni film scenarista i redatelja Darija Juričana (kratki filmovi Grand Prix, U mojoj glavi anđeo, segment Bomba iz omnibusa Kratki spojevi, serija Zabranjena ljubav) ujedno je i treći nastavak autorova načelno dokumentarnog serijala Gazda, započetog istoimenim filmom iz 2016. godine i nastavljenim naslovom Gazda: Početak, realiziranim dvije godine kasnije. Dok se u Gazdi bavio likom i (ne)djelom Ivice Todorića, Juričan se u Početku posvetio životu i karijeri odbjeglog poduzetnika Miroslava Kutle, a u igrano-dokumentarnom Kumeku se bavi gradonačelnikom Zagreba Milanom Bandićem, osobom protiv koje je podignuto više od 200 kaznenih prijava i 13 optužnica. Novi Juričanov film je subverzivno-aktivistički projekt u realizaciju kojeg je autor unio doslovce čitavog sebe, zasad bezuspješno pokušavši promijeniti i vlastito ime u Milan Bandić. Film je nastajao čak četiri godine, sniman je u Zagrebu i u Grudama, a prema redateljevim riječima rad na njemu bio je vrlo izazovan, jer gledateljima približava čak četiri desetljeća djelovanja Milana Bandića. Scenaristi filma su istraživački novinari Saša Paparella i Hrvoje Appelt, koji su o Bandiću napisali i istoimenu knjigu, a na filmu je surađivao i Zvonimir Tivon, Juričanov suradnik i u prethodnim dvama dokumentarcima.
U igranim segmentima, u kojima protagonista utjelovljuje jedan od čak 70 kandidata koji su pristupili audiciji za ovu ulogu, na autentičnim su lokacijama rekonstruirani neki bitni događaji poput Bandićeva bijega u pijanom stanju pred policijom 2002. godine, kao i njegov posjet Kulmerovim dvorima, koji su legalizirani zahvaljujući inicijativi zagrebačkog gradonačelnika da se objekt dotad javne namjene pretvori u privatnu rezidenciju obitelji Todorić. Film Kumek i sve ono što ga je pratilo, podjednako tijekom realizacije kao i prilikom premijere, te što ga prati i u aktualnom distribucijskom životu, Juričanov je konceptualni projekt u stvaranje kojeg je (bila) uključena i njegova politička karijera, najvidljivija u kandidaturi na predsjedničkim izborima 2019. godine. Osim što je potpomognut sredstvima HAVC-a, film je dijelom financiran i putem platforme Indiegogo.
boja, 84'