Lice s ožiljkom (1932)

Scarface, igrani, kriminalistički, SAD, 1932

REŽIJA: Howard Hawks

Lice s ožiljkom (1932)

ULOGE:
Paul Muni (Tony),
Ann Dvorak (Cesca),
Karen Morley (Poppy),
Osgood Perkins (Lovo),
C. Henry Gordon (Guarino),
George Raft (Rinaldo)

SCENARIJ:
W.R. Burnett,
John Lee Mahin,
Seton I. Miller,
Ben Hecht (prema knjizi Armitagea Traila)

FOTOGRAFIJA:
Lee Garmes,
L. William O'Connell

GLAZBA:
Adolph Tandler

MONTAŽA:
Edward Curtiss,
Lewis Milestone

Sadržaj:

Chicago tijekom 20-ih godina prošlog stoljeća. Talijanski imigrant Antonio ´Tony´ Camote grub je i bezobziran momak koji po zapovijedi talijanskog mafijaša Johnnyja Lovoa ubije ´Velikog´ Louisa Costilla, glavnog zločinačkog bossa južnog dijela grada. Zadovoljan kako je Tony obavio zadatak, Lovo sam preuzme posao koji je obavljao Costillo, a Tony mu postane desna ruka te preuzme nadzor nad prodajom velikih količina ilegalnog piva također ilegalnim preprodavačima alkohola. Kad on počne stvarati pritisak na konkurentske barove, Lovo će ga početi upozoravati da ne pretjeruje, a osobito da ne ulazi u sukob s irskom bandom koju vodi temperamentni O´Hara. No Tony odluči ignorirati šefova upozorenja te počne razbijati lokale koje kontrolira O´Hara, čime privuče pozornost ne samo policije nego i suparničkih gangstera. Kad Lovo shvati da se Tony oteo nadzoru i da želi preuzeti njegov položaj već će biti kasno, jer će se agresivni i ambiciozni Tony početi nezaustavljivo uspinjati hijerarhijom čikaškog podzemlja. A kad Lovou preotme privlačnu djevojku Poppy, još uvijek formalni šef naruči njegovo ubojstvo. Istovremeno, Tonyjeva sestra Cesca počne se zbližavati s bratovim najboljim prijateljem i gangsterskim ortakom Rinaldom, što posesivni Tony neće moći podnijeti.

Gangsterska drama izvornog naslova Scarface: The Shame of the Nation (Lice s ožiljkom: Sramota nacije), koji je mnogo poznatiji pod skraćenim naslovom Lice s ožiljkom tj. Scarface, jedan je od svevremenskih klasika gangsterskog žanra. Film redatelja Howarda Hawksa i Richarda Rossona slobodna je adaptacija istoimenog romana američkog pisca žanrovske ´pulp´ proze Mauricea R. Coonsa, koji je objavljivao pod pseudonimom Armitage Trail i kojem je upravo Scarface najpoznatije djelo. No glasoviti scenarist Ben Hecht, dvostruki oskarovac koji se među ostalim proslavio i radom na predlošcima za Orkanske visove Williama Wylera i noirovsku romantičnu dramu Ozloglašena Alfreda Hitchcocka, u radu se mnogo više nadahnuo stvarnom osobnošću gangsterskog šefa Ala Caponea i događajima iz razdoblja njegove vladavine čikaškim podzemljem. Ostvarenje realizirano u produkciji tajkuna Howarda Hughesa ikonografski se i fabularno naslanja na u okvirima žanra prethodnika Podzemlje Josefa von Sternberga, a s Malim Cezarom Mervyna LeRoya i Državnim neprijateljem Williama Wellmana označava početak razdoblja klasičnog gangsterskog filma. Zahvaljujući produkciji Howarda Hughesa, koji je imao dovoljno sredstava da se uhvati ukoštac s cenzorima, koji su pak filmu stvarali velike probleme zahtjevima za ublažavanje sugeriranog incestuoznog odnosa Tonyja i sestre, kao i za neutralnijim prikazom korumpiranosti državnih organa te za umetanjem poruke o neisplativosti bavljenja kriminalom, cjelinu u konačnici karakteriziraju za ono vrijeme neobično eksplicitni nasilni prizori kao i izopačeni protagonist. Njega pak, u sjajnoj izvedbi Paula Munija, obilježava specifičan odnos ne samo prema sestri, nego i prema najboljem prijatelju Rinaldu, kojeg impresivno interpretira George Raft, a taj se odnos osobito u ono vrijeme interpretirao kao latentno homoseksualan. Posrijedi je djelo brzog ritma i vizualno atraktivnog prosedea koje odlikuju promišljene kompozicije kadrova i kutova snimanja, efektna igra svjetla i sjene, osobito u dugom uvodnom kadru, te prožetost ironijskim ozračjem koje je postignuto kontrapunktiranjem dramatičnih i humornih prizora kao i određenim infantilnim odmakom u predočavanju likova. Unatoč pokušajima cenzorskih intervencija i ranije spomenutim interpretacijama relacija među likovima, film je doživio veliki uspjeh te se i danas drži jednim od najutjecajnijih predstavnika žanra. Godine 1983. Brian De Palma je režirao izvrstan osuvremenjeni prepravak istog naslova.

c/b, 93'

Trailer