Ludilo za pištoljem
Gun Crazy, igrani, krimi drama, SAD, 1950
REŽIJA: Joseph H. Lewis
ULOGE:
Peggy Cummins (Annie Laurie Starr),
John Dall (Bart Tare),
Berry Kroeger (Packett),
Morris Carnovsky (sudac Willoughby),
Anabel Shaw (Ruby Tare Flagler)
SCENARIJ:
MacKinlay Kantor,
Dalton Trumbo
FOTOGRAFIJA:
Russell Harlan
GLAZBA:
Victor Young
MONTAŽA:
Harry Gerstad
Sadržaj:
Otkad zna za sebe, tridesetogodišnji bivši vojnik Bart Tare opsjednut je oružjem. Još kao klinac od 14 godina bio je izveden pred suca, jer je jedne kišne noći u rodnom gradiću na američkom jugu provalio u trgovinu oružjem i ukrao pištolj. Tada su ga od ozbiljnijih nevolja spasili njegova starija sestra Ruby, susjedi i prijatelji David Allister i Clyde Boston, koji su sucu objasnili njegovu neobičnu strast prema oružju. Bart je još tada bio vrstan strijelac koji nikada nikog nije ozlijedio, a tvrdio je da oružje mora nositi jer ga ono upotpunjuje. Premda je sudac tada zaključio da Bart nije opasan po okolinu, dječaka koji je odrastao bez oca i kojeg je podigla sestra osudio je na četverogodišnju kaznu zatvora, a nakon njezina odsluženja na pohađanje vojne škole, vjerujući da će ga tako pravilno usmjeriti. Kad se godinama kasnije vrati u rodni kraj, Bart će ponovo susresti nekadašnje prijatelje, sad novinskog reportera Davida i šerifa Clydea, koji je na poslu čuvara zakona naslijedio svog oca, čovjeka koji je Barta kao klinca i uhitio. Kad sva trojica posjete karneval koji gostuje u mjestu, Bart će upoznati atraktivnu Engleskinju Annie Laurie Starr, djevojku koja u točki s pištoljima sjajno rukuje oružjem i u koju će se ubrzo zaljubiti.
Kultna noirovska krimi-drama redatelja Josepha H. Lewisa (Zovem se Julia Ross, Agent, Ulica bezakonja, Hallidayev žig) prilično je neobično ostvarenje nadahnuto istinitim događajima, pustolovinama glasovitog zločinačko-ljubavnog para Bonnie i Clyde, koje će u istoimenom filmu Arthura Penna 17 godina kasnije sjajno utjeloviti Faye Dunaway i Warren Beatty. Zbivanja predočena u Lewisovu djelu opisana su u priči Gun Crazy (što je i izvorni naslov filma) američkog novinara, prozaika i scenarista MacKinlayja Kantora (Najbolje godine naših života Williama Wylera, Sretna zemlja Irvinga Pichela), kojom se poslužio i u to vrijeme progonjeni iznimno daroviti scenarist Dalton Trumbo (Praznik u Rimu, Spartak, Posljednji sumrak, Usamljeni su hrabri). Naime, tijekom zloglasnog ´lova na vještice´ senatora Josepha McCarthyja, Trumbo je dospio na crnu listu zbog članstva u komunističkoj partiji i ´protuameričke djelatnosti´, te je scenarij potpisao pseudonimom Millard Kaufman. Ostvarenje realizirano niskim proračunom smatra se jednim od najvažnijih predstavnika žanra film noira te ujedno nudi i jedan od najsugestivnijih prilaza poriva za nasiljem i američkog kulta oružja. Riječ je o sjajno režiranom filmu efektno pomaknutih likova i situacija, intrigantnih dijaloga, dojmljive fotografije pet puta za Oscara nominiranog Russella Harlana (Veliko nebo, Džungla na školskoj ploči, Hatari!, Ubiti pticu rugalicu) te izuzetno raspoloženih glumačkih interpretacija postave predvođene Johnom Dahlom (Žito je zeleno Irvinga Rappera, Hitchcockovo Uže, Kubrickov Spartak) i Peggy Cummins (Bijeg Josepha L. Mankiewicza, Noć demona Jacquesa Tourneura). Unatoč izuzetno niskom proračunu, Lewis je koristio inovativne tehnike režije, a u filmu znanom i pod naslovom Deadly Is the Female uz za onodobne holivudske standarde neuobičajenu psihopatologiju likova osobito valja izdvojiti antologijsku scenu pljačke koja je snimljena u jednom kadru.
c/b, 87'