Miljenica
The Favourite, igrani, humorna drama, UK, Irska, SAD, 2018
REŽIJA: Yorgos Lanthimos
ULOGE:
Olivia Colman (kraljica Anne),
Rachel Weisz (Lady Sarah),
Emma Stone (Abigail),
Emma Delves (kraljičina sobarica),
Faye Daveney (Sarahina sobarica)
SCENARIJ:
Deborah Davis,
Tony McNamara
FOTOGRAFIJA:
Robbie Ryan
MONTAŽA:
Yorgos Mavropsaridis
Sadržaj:
Početak 18. stoljeća, Engleska je u ratu s Francuskom. Na prijestolju je kraljica Ana, a njezina intimna prijateljica lady Sarah zapravo upravlja državom dok brine o Aninom lošem zdravlju i mrzovoljnoj ćudi. Kada na dvor dođe mlada i osiromašena bivša plemkinja Abigail u potrazi za poslom, njena dražesnost privuče Sarah, koja joj je daljnja rođaka. Sarah uzima Abigail pod svoje okrilje, a promoćurna djevojka u tome vidi šansu za povratak aristokratskim korijenima. Abigail počne liječiti kraljicu ljekovitim travama i zbližava se s njom, polako istiskujući Sarah iz kraljičine blizine i srca…
Od 2015. i filma Jastog Yorgos Lanthimos snima na engleskom jeziku i s međunarodnim kapitalom, koji od filma Ubojstvo svetog jelena uključuje i onaj američki. Trećim anglofonim ostvarenjem Miljenica, prvim od vremena Očnjaka na kojem mu scenaristički suradnik nije bio sunarodnjak Efthymis Filippou nego je radio prema tuđem scenarističkom predlošku, onom Deborah Davis i Tonyja McNamare, postiže najveći uspjeh dosadašnje karijere. Film je, među ostalim brojnim priznanjima, dobitnik Specijalne nagrade žirija u Veneciji te je nominiran za deset Oscara, uključujući one za najbolji film, režiju, izvorni scenarij, fotografiju, glavnu žensku ulogu i dvije sporedne ženske role (nominaciju je potvrdila Olivia Colman kao najbolja glumica).
Miljenica u središte postavlja zadnji vladajući izdanak dinastije Stuart, kraljicu Anu (ili Anne) s početka 18. stoljeća, čija je ključna povijesna važnost u tome što je ujedinjenjem Engleske i Škotske 1707. postala prva vladarica novonastale države Velike Britanije. Film tu činjenicu posve ignorira, a kao središnji politički kontekst postavlja rat Engleske i Francuske za španjolsko nasljeđe te nadmetanje konzervativnih torijevaca i liberalnih vigovaca za što veći utjecaj na dvoru, no zapravo mu je glavni interes borba za moć između triju žena – kraljice Anne, grofice Sarah Marlborough i kraljičine sobarice Abigail Hill. Na početku filmske radnje, infantilna i bolesna kraljica pod potpunim je utjecajem grofice, energične žene snažne volje koja uspijeva osigurati veći upliv ratobornih vigovaca u vladi, iako je sama Anne puno sklonija torijevcima koji žele da se Engleska povuče iz rata. Prilično brzo se otkriva i da dvije žene održavaju lezbijsku vezu, a kao remetilački faktor u njihovu odnosu pojavljuje se mlada i, naizgled barem, nježna Abigail, koja svojim travarskim umijećem ublažava kraljičine tegobe uzrokovane gihtom. Abigail je deklasirana djevojka koja postaje nova kraljičina miljenica, pošto se Anne i Sarah sve više međusobno udaljavaju. Vrijeme će, međutim, pokazati da Abigail nije ništa manje manipulativna od Sarah, štoviše neće prezati ni od lezbijskog povezivanja s kraljicom niti od obračuna sa Sarah da povrati društveni položaj i još se više uspne na socijalnoj ljestvici.
Za razliku od prethodnih Lanthimosovih filmova koji su eksplicitno i intenzivno bili smješteni u prostor apsurdnog i bizarnog, povremeno zakoračivši i na tlo distopije (Jastog) i fantastike (Ubojstvo svetog jelena), Miljenica je u osnovi djelo realističkog poetičkog konteksta, ali snažno garniranog bizarnošću, ponajprije kroz karakterizaciju likova. Bizarni pomak podupire i vizualni stil s kontinuiranom uporabom ekstremnih širokokutnih objektiva (tzv. riblje oko) sparenih s naglim i radikalnim panoramiranjem (obično za 180 stupnjeva). Na prvi pogled takav način očuđavanja može se doimati pomalo upitnim, no kad se uspostavi kao sistem, odlično funkcionira. Uostalom kao i stavljanje težišta na tri protagonistice u čijoj sjeni potpuno ostaju muški likovi, odreda slabi, inferiorni, ponekad karikaturalni. Međusobno nadmetanje u moći triju žena političkim i erotskim sredstvima poprilično je intrigantno i podosta govori o ljudskoj prirodi, a opor, beznadan kraj dojmljivo prikazuje česte ishode (erotske) egzistencije. Olivia Colman, Rachel Weisz i Emma Stone izvrsne su u glavnim, vrlo slojevitim ulogama, a Miljenica u cjelini zasigurno je bila jedan od najboljih svjetskih filmova 2018. godine.
boja, 119'