Mladi Ahmed
Le jeune Ahmed, igrani, drama, Belgija, Francuska, 2019
REŽIJA: Jean-Pierre Dardenne
ULOGE:
Idir Ben Addi (Ahmed),
Olivier Bonnaud (učitelj),
Myriem Akheddiou (Inès),
Victoria Bluck (Louise),
Claire Bodson (majka),
Othmane Moumen (Imam Youssouf)
SCENARIJ:
Jean-Pierre Dardenne,
Luc Dardenne
FOTOGRAFIJA:
Benoît Dervaux
MONTAŽA:
Tristan Meunier,
Marie-Hélène Dozo
Sadržaj:
Mladi Ahmed Belgijanac je iz sekularne obitelji arapskih imigranata, 13-godišnjak iz malog grada koji odrasta u tipičnoj zapadnjačkoj sredini, uz majku katolkinju koja pije vino i hoda nepokrivene glave te sestru koja odijeva mini-suknju. Još donedavno i sam Ahmed je bio klasični ´štreber´, odličan učenik ali plah i povučen klinac koji baš i nije držao do vjerskih regula. Dok se majka trudila što bolje odgojiti njega i sestru te ih izvesti na pravi put, na Ahmeda je djelovalo to što je odrastao bez oca, te se u nedostatku očinske figure često družio s rođakom koji je ponesen vjerskim fanatizmom postao džihadist, borac u ´svetom ratu´. Najprije pod njegovim utjecajem, a potom i pod utjecajem radikalnog lokalnog imama, Ahmed se ubrzano počeo mijenjati i, priklonivši se idealu čistoće, pretvarati u vjerskog fanatika koji je intenzivno učio arapski te se odbio rukovati s nastavnicom, također Arapkinjom koja je po njegovu mišljenju pogrešno podučavala njega i njegove vršnjake. Naposljetku će Ahmed postati toliko radikalan da će nastavnicu napasti nožem i dospjeti u popravni dom, gdje će početi pripremati napad na vlastitog vjeroučitelja.
Drama koju kao i obično scenaristički i redateljski zajedno potpisuju braća Jean-Pierre i Luc Dardenne (Rosetta, Dijete, Lornina šutnja, Dječak s biciklom, Dva dana i jedna noć), koji su na festivalu u Cannesu praktički predodređeni na nagrade, pa su nagrađeni i za režiju ovog filma, za razliku od većine njihovih ranijih ostvarenja nije temeljena na konkretnim istinitim događajima. No kao i uvijek u njihovu slučaju, riječ je o djelu vrlo aktualne tematike na stvaranje kojeg su autore nagnali teroristički napadi koji su se posljednjih godina učestalo događali u čitavom svijetu, osobito u Francuskoj i Belgiji, te spoznaja da su bombaši-samoubojice i ostali počinitelji takvih napada većinom bili mladi ljudi rođeni u Parizu, Bruxellesu i Toulouseu. Navodno ih je osobito zaintrigirao slučaj 24-godišnjeg Mohammeda Meraha, mladića podrijetlom iz Toulousea koji je u terorističkom napadu 2012. godine ubio sedmoro ljudi, da bi i sam bio ubijen. Premda ne uspijevaju na dovoljno sugestivan i sasvim zaokružen način dočarati mijene u intimnom životu mlade osobe koja se radikalizira, njezina psihička i emotivna stanja, te u tom smislu ne samo što propuštaju priliku za razbijanje stereotipa o položaju u ovom slučaju rasno-etničkih manjina u europskim društvima, nego u određenoj mjeri i dodatno pothranjuju te stereotipe, braća Dardenne i u svom jedanaestom dugometražnom filmu kreiraju intrigantnu i vrlo zanimljivu moralku. Prikazan i na prošlogodišnjem Vukovar Film Festivalu, Mladi Ahmed, u kojem naslovnu ulogu sjajno interpretira Idir Ben Addi, je film koji neosporno hrabro otvara dijalog o vrlo kompleksnoj temi, no u tome se zadržava na površini i na razini općih mjesta.
boja, 90'