Mlijeko
Héraðið, igrani, Island, Danska, Njemačka, Francuska, 2019
REŽIJA: Grímur Hákonarson
ULOGE:
Arndís Hrönn Egilsdóttir,
Sveinn Ólafur Gunnarsson,
Sigurður Sigurjónsson,
Hinrik Ólafsson,
Hannes Óli Ágústsson,
Edda Björg Eyjólfsdóttir
SCENARIJ:
Grímur Hákonarson
FOTOGRAFIJA:
Mart Taniel
MONTAŽA:
Kristján Loðmfjörð
Sadržaj:
Stanovnici malog mjesta Skagafjörður na sjeveru Islanda praktički isključivo su farmeri koji se bave proizvodnjom mlijeka. Svo mlijeko koje proizvedu otkupi moćna korporacija preko svoje lokalne podružnice, a mještani su obvezani sve što proizvedu prodati isključivo korporaciji, bez prava na slobodnu trgovinu i druge kupce. Među mještanima koji proizvode mlijeko su i sredovječna Inga i njezin suprug, koji jedva krpaju kraj s krajem i koji osim o obnovi strojeva u mljekari maštaju i o tome da nakon dosta godina konačno otputuju na odmor. No sve njihove planove poremetit će suprugova pogibija u prometnoj nesreći, kad se jedne hladne zimske noći s hladnjačom surva u kanjon. Nakon što se već jako teško nosio s teretom takvog života, on je samoubojstvo izabrao kao izlaz. Ostavši sama i suočena s financijski vrlo nezavidnom situacijom, Inga odluči uzeti stvari u svoje ruke te, unatoč predrasudama da je rad na farmi muški posao, vlastitim primjerom pokazati da se može i drugačije. Odlučna pružiti otpor korporaciji, makar i na vlastitu štetu, Inga će ubrzo objaviti rat korporaciji, najprije objavama žestokih kritika na Facebooku, a potom i na druge načine.
S uspjehom prikazana na festivalima u Valladolidu i Göteborgu, kao i na 17. Zagreb Film Festivalu, crnohumorna drama scenarista i redatelja Grímura Hákonarsona njegov je treći dugometražni igrani film, ujedno i drugi koji je, nakon žanrovski srodnih Ovnova, mogla pogledati publika ZFF-a. Riječ je o ostvarenju koje dijeli vrline i nedostatke ne samo s Ovnovima, nego i s također žanrovski srodnim islandskim naslovom O konjima i ljudima redatelja Benedikta Erlingssona. Posrijedi je atmosferično i smireno režirano djelo koje se zanimljivom i aktualnom temom bavi na crnohumoran i ironičan način, a tema je odlučnost protagonistice da se pod svaku cijenu suprotstavi korporaciji koja ne preza ni od čega da ostvari što veću zaradu, dakako na račun ´običnih´ i ´malih´ ljudi koji žive svoje skromne i jednostavne svakodnevice. Protagonistica karakterom i motivima koji ju vode u određenoj mjeri podsjeća na junakinju oskarovca Tri plakata izvan grada, jer je i u ovom slučaju riječ o energičnoj ženi iz ruralne zajednice koja pogođena obiteljskom tragedijom kreće u borbu protiv korupcije i nepravde. Humor je prisutan tek u tragovima, toliko da priču učini životnijom te lagano pomaknutom, također slično navedenim islandskim filmovima, a fokus je na dramskom tkivu filma, svojevrsnom ´one woman showu´ koji nosi vrlo uvjerljiva Arndís Hrönn Egilsdóttir, znana iz hrvatske manjinske produkcije Vrapci, koju je režirao Rúnar Rúnarsson.
boja, 92'