Na srebrnom globusu

Na srebrnym globie, igrani, znanstvenofantastični, drama, Poljska, 1988

REŽIJA: Andrzej Żuławski

Na srebrnom globusu

ULOGE:
Andrzej Seweryn (Marek),
Jerzy Trela (Jerzy),
Grazyna Dylag (Ihezal),
Krystyna Janda,
Waldemar Kownacki,
Iwona Bielska

SCENARIJ:
Andrzej Żuławski (prema knjizi Jerzya Zulawskog)

FOTOGRAFIJA:
Andrzej J. Jaroszewicz

GLAZBA:
Andrzej Korzynski

MONTAŽA:
Krzysztof Osiecki

Sadržaj:

Na planetu Zemlji nekad u budućnosti, astronauti u sondi koju je pronašlo pleme ovisno o halucinogenim drogama otkriju video-dnevnik s udaljenog planeta koji je nalik Zemlji. Godinama ranije na taj je planet sletjela skupina astronauta također sa Zemlje, koja je krenula u istraživanje nepoznatog svijeta. Među članovima posade bila je trudnica koja je ubrzo rodila, a njezino je dijete raslo izuzetno brzo. Zbog vrlo grubih i negostoljubivih uvjeta života na planetu, kao i zbog intenzivnih psihičkih poremećaja, uskoro su pomrli svi astronauti osim jednog, oko kojeg su potomci astronauta-kolonizatora izgradili neobičnu koloniju. S vremenom se ta kolonija razvila u primitivno šamansko društvo koje je počivalo na religiji konstruiranoj na mitu o dalekom planetu Zemlja i obožavanju astronauta. Godinama kasnije, na planet će sletjeti Marek, još jedan astronaut sa Zemlje koji bježi od propale romantične veze i koji želi otkriti što se dogodilo članovima prve posade. Nakon što od pripadnika zajednice bude doživljen kao mesija, Marek će pokrenuti međurasni rat s izvanzemaljcima koji su pokorili ljudske doseljenike, te se ubrzo naći u ulozi božanstva koje će se suočiti i s mrakom u samome sebi.

Fantastična pustolovna drama scenarista i redatelja Andrzeja Żuławskog (Treći dio noći, Opsjednutost, Moje su noći ljepše od vaših dana) ekranizacija je romaneskne postapokaliptične trilogije naslovljene Lunarna trilogija redateljeva prastrica Jerzyja Żuławskog, na kojoj je redatelj počeo raditi još 1976. godine, nakon što se romantičnom dramom Važno je voljeti s Romy Schneider i Fabiom Testijem u glavnim ulogama prometnuo u veliku europsku redateljsku zvijezdu. Prozni predložak u filmu je izmijenjen i moderniziran, astronauti podsjećaju na one koji su 1969. godine sletjeli na Mjesec, a priča je Żuławskom dozvoljavala slobodno kretanje između pretpovijesti i budućnosti. No kad su već četiri petine filma bile zgotovljene, dovršeni materijal pogledao je tadašnji poljski zamjenik ministra kulture Janusz Wilhelmi, koji je naložio da se sav snimljeni materijal uništi. Iako je bila riječ o prestižnom i skupo produciranom znanstveno-fantastičnom spektaklu kojim je Poljska planirala konkurirati remek-djelu Solaris Andreja Tarkovskog, Wilhelmi je navodno smatrao da je u priči previše asocijacija na poljsku komunističku diktaturu, a prema nekim izvorima imao je problema i s razumijevanjem filma, te je pretpostavljao da neće biti gledan. Zahvaljujući tome što su redateljevi suradnici ipak uspjeli sakriti negativ, Żuławski je film dovršio 1988. godine, pri čemu je ranije nesnimljeni dio nadomjestio audio-komentarom i reportažnim kadrovima snimljenima u varšavskim modernističkim zgradama. Film predstavlja vrhunac ekstrovertna autorskog prosedea Andrzeja Żuławskog, a odlikuju ga izuzetno uspjele nadrealističke vizije, ritualizirane masovne scene, snimci realizirani kranom te uporaba ekstremno širokokutnog objektiva.

Uoči projekcije u četvrtak,  5. ožujka u 19 sati, uvodnu riječ održat će filmolog dr. sc. Tomislav Šakić.

boja, 166'

Trailer