Neprijatelj

Enemy, igrani, triler, Kanada, Španjolska, Francuska, 2013

REŽIJA: Denis Villeneuve

Neprijatelj

ULOGE:
Jake Gyllenhaal (Adam / Anthony),
Mélanie Laurent (Mary),
Sarah Gadon (Helen),
Isabella Rossellini (majka),
Joshua Peace (učitelj u školi),
Tim Post (Anthonyjev concierge)

SCENARIJ:
Javier Gullón (prema romanu Joséa Saramage)

FOTOGRAFIJA:
Nicolas Bolduc

GLAZBA:
Danny Bensi,
Saunder Jurriaans

MONTAŽA:
Matthew Hannam

Sadržaj:

Povučeni Adam Bell razmjerno je asocijalni profesor povijesti iz Toronta, koji održava donekle distanciranu i dominantno na seksu temeljenu vezu s privlačnom Mary. Kad mu jednog dana kolega na poslu preporuči gledanje filma Ako postoji volja, postoji i način ne osobito poznatog lokalnog filmaša, Adam u obližnjoj videoteci posudi naslov koji s ne previše volje počne gledati na laptopu. A kad se kasnije tijekom noći iz sna trgne zbog nečeg što je u filmu tek podsvjesno registrirao, Adam pri njegovom ponovnom pregledavanju otkrije da jedan epizodist ili možda tek statist frapantno nalikuje njemu. Ozbiljno uznemiren viđenim, on već sutradan dozna da je riječ o prilično nepoznatom glumcu Denisu St. Claireu, momku koji kvalitetnije angažmane pokušava pronaći preko agencije u kojoj, lažno se izdajući za njega, Adam dozna njegovu adresu i pravo ime Anthony Claire. No kad odluči nazvati Anthonyjev privatni telefonski broj, Adam će u priču uvući njegovu trudnu suprugu Helen, koja sumnja da ju muž vara. A to je tek početak kompleksnih i tenzičnih odnosa u četverokutu koji čine Adam, Anthony, Mary i Helen.

Nagrađivana psihološka egzistencijalna drama s elementima trilera i fantastike redatelja Denisa Villeneuvea adaptacija je romana Dvojnik portugalskog nobelovca Joséa Saramaga, čiji je i kod nas objavljeni roman Ogled o sljepoći s priličnim uspjehom ekranizirao brazilski filmaš Fernando Meirelles. Izvrsno režiran i sjajno kreiranim ozračjem ekspandirajuće tjeskobe zasićen Neprijatelj dominantno je film stanja, a ne zbivanja, a psihologizacija likova je tim učinkovitija i intrigantnija jer su oni karakterno i psihički fluidni odnosno izmiču definiranju i konkretizacijama. Slično Saramagu u romanu, i Denis Villeneuve gledatelju povremeno izmiče tlo pod nogama, dovodeći ga u dvojbe kojeg od dvojice ravnopravnih i izgledom identičnih središnjih likova trenutno promatra, a te dvojbe bivaju dodatno potencirane kratkotrajnim uvođenjem lika Majke koju tumači Isabella Rossellini, a koja prema riječima koje upućuje jednom od njih može biti majka obojici. Neki motivi filmske priče, kao i načini na koje Villeneuve njima barata, asociraju na neka glasovita ostvarenja poput remek-djela Uvećanje Michelangela Antonionija i Kubrickova filma Oči širom zatvorene, a na samom kraju izražena je asocijacija na Kafkin Preobražaj, koja k tome vuče na simboliku iz grčke mitologije. Smirena režija, gotovo monokromatski kolorit, fokusiranost na četiri lika, često dominantna tišina u kojoj likovi otvoreno ili skrivećki promatraju jedni druge, posezanje za poetikom Davida Lyncha, inteligentno prepuštanje gledateljima da sami donose zaključke o onome što vide te učinkovito kreiranje nadrealnih, ili preciznije nad-realnih situacija, odlike su filma koji nakon Meirellesove Sljepoće predstavlja još jednu uspjelu ekranizaciju proze Joséa Saramaga. Dok izvrsnog Jakea Gyllenhaala gledamo u čak dvije uloge, njegove su podjednako uvjerljive i sugestivne partnerice francuska karakterna glumica Mélanie Laurent, Kanađanka Sarah Gordon (Cosmopolis Davida Cronenberga) i spomenuta Isabella Rossellini.

boja, 91'

Trailer