Nevolje svakog dana

Trouble every day, drama, Francuska, Njemačka, Japan, 2001 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5)

REŽIJA: Claire Denis

Nevolje svakog dana

ULOGE:
Vincent Gallo (Shane Brown),
Tricia Vessey (June Brown),
Béatrice Dalle (Coré),
Alex Descas (Léo),
Florence Loiret Caille (Christelle)

SCENARIJ:
Claire Denis,
Jean-Pol Fargeau

FOTOGRAFIJA:
Agnès Godard

GLAZBA:
Tindersticks

MONTAŽA:
Nelly Quettier

KOSTIMI:
Judy Shrewsbury,
Caroline Tavernier

Sadržaj:

Shane i June Brown ljubavni su par koji dolazi iz Amerike u Pariz na medeni mjesec, s namjerom da započnu novi život. Dosadašnji im je zajednički život, naime, bio opterećen Shaneovim čestim i tajanstvenim posjetama medicinskoj klinici gdje se provode studije o ljudskom libidu.

Shane je znanstvenik koji je i u Pariz zapravo primarno došao, tajeći to od June, da bi ušao u trag neuroznanstveniku Léu Sémeneauu i njegovoj supruzi Coréi koju poznaje od ranije i s kojom je bio opsjednut. Léo svakog dana zaključava Coré u njihovoj kući, no ona povremeno uspijeva pobjeći kako bi imala seksualne odnose s raznim muškarcima, koje potom okrutno ubija…
 

Nevolje svakog dana jedan je od ključnih filmova takozvanog novog francuskog ekstremizma. Uradak svoj naslov duguje eponimnoj pjesmi s albuma Trouble Every Day alternativne rock skupine Tindersticks, albuma skladanog specijalno za film kao njegov soundtrack, a ne pjesmi Franka Zappe s prvog albuma Freak Out! njegova benda Mothers of Invention iz 1966., kao što se krivo zna navoditi. Autorica filma Claire Denis proslavila se svojim prethodnim filmom Dobar posao iz 1999., inače njezinim petim dugometražnim igranim ostvarenjem, o pripadnicima Legije stranaca u sjeveroistočnoj Africi, filmom vrlo tjelesnim i maskulinim koji je po mnogim kritičarima jedno od najboljih svjetskih ostvarenja 1990-ih, a u zadnjoj decenijskoj anketi časopisa Sight and Sound našao se i na listi najboljih filmova svih vremena.

Stoga je Denisin sljedeći ostvaraj za mnoge bio veliko iznenađenje, za neke i pravi šok – umjetnički ambiciozna autorica zaronila je u vode često prezrenog žanra horora, preciznije takozvanog tjelesnog horora (body horror) koji je svojedobno inaugurirao i afirmirao David Cronenberg. Za glavnu ulogu angažirala je američkog kultnog nezavisnog glumca i autora Vincenta Galloa (Buffalo ’66, Smeđi zeko), a njegove su partnerice apartna Tricia Vessey (Duh Pas: Put samuraja Jima Jarmuscha) i Béatrice Dalle, legendarna po naslovnoj ulozi u slavnom filmu Jean-Jacquesa Beineixea Betty Blue, koja je izjavila da su joj Nevolje svakog dana najomiljeniji film u kojem je nastupila.

Film je premijerno prikazan na festivalu u Cannesu gdje je izazvao velike kontroverzne, šokirani prizorima nasilja ljudi su glasno protestirali i napuštali kino dvoranu, a dvije žene su se i onesvijestile. Kritika je bila podijeljena, ali većinom negativno nastrojena; kritičar vodećeg američkog časopisa filmske industrije Varietyja, na primjer, opisao je film kao „predug, slabo napisan, nepotrebno opskuran umjesto originalno atmosferičan“. Trouble Every Day kasnije je stekao kultni status, a danas ga se može doživjeti i kao svojevrsnu anticipaciju filmova Julije Ducournau (Raw, Titane), dobitnice Zlatne palme iz 2021. godine.    

Autor komentara: Damir Radić

boja, 101'

Trailer