Oni!
Them!, igrani, znanstvenofantastični, horor, SAD, 1954
REŽIJA: Gordon Douglas
ULOGE:
James Whitmore (policijski narednik Ben Peterson),
Edmund Gwenn (dr. Harold Medford),
Joan Weldon (dr. Patricia Medford),
James Arness (Robert Graham),
Onslow Stevens (general Robert O'Brien),
Sean McClory (major Kibbee)
SCENARIJ:
Ted Sherdeman,
Russell S. Hughes
FOTOGRAFIJA:
Sidney Hickox
GLAZBA:
Bronislau Kaper
MONTAŽA:
Thomas Reilly
Sadržaj:
Tijekom pretraživanja pustinje u američkoj državi New Mexico sredinom 50-ih godina prošlog stoljeća, policijska ophodnja u suradnji s potporom iz zraka pronađe djevojčicu u stanju dubokog šoka, a nedaleko nje i posve razorenu kamp-prikolicu. Nakon što forenzičari obave očevid a hitna pomoć odvede klinku, bit će otkriven i slučaj zagonetnog umorstva. Naime, kuća starog čovjeka zvanog Gramps potpuno je razrušena a on je pronađen mrtav u podrumu, a istražiteljima će za oko zapeti to što u kući uopće nema šećera. Kad bude otkriven identitet roditelja djevojčice, pokazat će se da joj je otac agent FBI-ja trenutno na odmoru, što će na mjesto događaja privući druge agente predvođene Robertom Grahamom, koji će na lokaciji kamp-prikolice pronaći neobičan odljevak koji će biti poslan na analizu u Washington. A kad se istrazi priključe plemeniti i požrtvovni znanstvenik Harold Medford injegova kći i pomoćnica Patricia, oni će u suradnji s policijskim narednikom Benom Petersonom shvatiti da su suočeni s napadom divovskih mrava nastalih mutacijama izazvanima radijacijom od testiranja atomske bombe.
Godine 1955. nominiran za Oscara u kategoriji najboljih specijalnih efekata, fantastični horor redatelja Gordona Douglasa (Detektiv, Cura u cementu, Barquero) jedan je od prvih filmova iz svojevrsnog podžanra o ´nuklearnim čudovištima´. Ostvarenje koje se smatra prilično utjecajnim u okvirima žanra snimljeno je iste godine kad i Godzila u režiji Ishira Honde, a slično tom japanskom projektu drži se odrazom tijekom 50-ih široko rasprostranjene hladnoratovske tjeskobe i paranoje, odnosno bojazni da bi upotreba nuklearnog oružja mogla dovesti do samouništenja ljudske rase i civilizacije. Djelo koje je prvotno trebalo biti snimljeno u boji i u tehnici Cinemascopea uz uporabu 3D-tehnologije nastalo je na valu komercijalnog uspjeha godinu ranije realizirane pustolovne akcijske drame Čudovište iz dubine redatelja Eugènea Louriéa, s kojom dijeli i mnoge elemente zapleta i priče, no zbog skepse Jacka Warnera, šefa studija Warner Bros. koji je posumnjao u isplativost projekta, naposljetku je snimljen kao crno-bijeli film. Unatoč niskom proračunu film je postigao veliki uspjeh, ponajviše zahvaljujući spretnosti redatelja Gordona Douglasa, scenarista Teda Sherdemana i autora priče Georgea Worthinga Yatesa (Visoka meta Anthonyja Manna), koji su detektivsku storiju s efektno gradiranim suspenseom iz prve polovine vješto spojili s dinamičnom i apokaliptičnom akcijom u drugom dijelu. Svakako, zaslužni su i za ono vrijeme prilično uvjerljivi specijalni efekti s kreiranjem čudovišnih divovskih mrava, kao i također izuzetno uspjeli zvučni efekti.
c/b, 94'