Pasja ljubav
Amores Perros, igrani, drama, triler, Meksiko, 2000
REŽIJA: Alejandro González Iñárritu
ULOGE:
Emilio Echevarría (El Chivo),
Gael García Bernal (Octavio),
Goya Toledo (Valeria),
Álvaro Guerrero (Daniel),
Vanessa Bauche (Susana)
SCENARIJ:
Guillermo Arriaga
FOTOGRAFIJA:
Rodrigo Prieto
GLAZBA:
Gustavo Santaolalla
MONTAŽA:
Luis Carballar,
Alejandro González Iñárritu,
Fernando Pérez Unda
Sadržaj:
U osvit novog tisućljeća, u vrevi Mexico Cityja dogodi se strašna prometna nesreća koja povezuje troje neznanaca. Odvojeno pratimo njihove priče koje se naposljetku povezuju.
Priča prva, Octavio i Susana. Mladić Octavio, koji živi u siromašnom radničkom kvartu, zaljubljen je u Susanu, suprugu svog brata. Brat je nasilan prema Susani i Octavio joj predlaže da zajedno pobjegnu, ali za to im je potreban novac koji nemaju. Stoga se mladić upusti u borbe pasa sa svojim rotvajlerom Cofijem…
Priča druga, Daniel i Valeria. Imućni izdavač mondenog magazina, Daniel, napušta obitelj da bi započeo zajednički život s ljubavnicom Valerijom, supermodelom iz Španjolske. Upravo tog dana Valerija stradava u prometnoj nesreći u kojoj je sudjelovao Octavio iz prethodne priče. Noga joj je slomljena na više mjesta i ona se više ne može baviti modelingom. Jednog dana Valerijin psić Richie nestaje ispod slomljenog poda stana u kojem ona živi s Danielom…
Priča treća, El Chivo i Maru. Sredovječni skitnica s ruba velegrada, viđen u Octavijovoj priči, zapravo je plaćeni ubojica El Chivo. Naime, on je bio učitelj koji se pridružio ljevičarskoj gerili te završio u zatvoru, da bi mu nakon izlaska korumpirani policijski zapovjednik pristupio i angažirao ga kao likvidatora. El Chivo, koji brine o psu lutalici, pokušava stupiti u kontakt sa svojom kćerkom Maru, koju je napustio kad je postao gerilac…
Kad su 2000. zajedno debitirali na dugometražnom igranom filmu, bivši radijski voditelj i urednik, filmski skladatelj te televizijski i video režiser Alejandro Gonzáles Iñarritu i romanopisac Guillermo Arriaga polučili su pravu senzaciju. Arriagin briljantni scenarij, zasnovan na tri paralelna fabularna niza povezana motivima pasa i vjernosti odnosno nevjere te fatalnim momentom slučajnosti, Iñarritu je režirao s izvanrednim osjećajem za egzistencijalnu i socijalnu autentičnost, s podjednakim senzibilitetom za životnost prikaza različitih klasnih okružja – od onog najnižeg (deklasirano društveno dno) preko onog niskog (siromašno radništvo) do visokog (glamur svijeta mode). Pasja ljubav fascinirala je ne samo originalnom narativno-dramaturškom koncepcijom, kojom se odlično nastavila na kombinatorne narativne težnje filmskog postmodernizma (s vrhuncem u Tarantinovom Paklenom šundu, nastalom šest godina ranije), nego i svojim bespoštednim naturalizmom koji je tih godina ponovo postao aktualan, ponajviše zahvaljujući silovitom nastupu Dogme 95. O tome koliko je Iñarrituov i Arriagin prvijenac osvojio svijet najbolje svjedoče nagrade i druga priznanja koja je dobio – nominacije za Oscara i Zlatni globus za najbolji film na stranom jeziku (u oba navrata izgubio od drugačije vrste senzacije, Tigra i zmaja Anga Leeja), nagrada BAFTA Britanske filmske akademija za najbolji film na neengleskom jeziku, Velika nagrada Tjedna kritike i Nagrada mladih kritičara na festivalu u Cannesu, Zlatni Hugo za najbolji film, nagrada publike i Srebrni Hugo za najbolje glumce (Gael García Bernal i Emilio Echevarría) na festivalu u Chicagu, nagrada za najbolji scenarij na festivalu u Montrealu, Grand Prix za najbolji film i nagrada za najbolju režiju na festivalu u Tokiju, nominacija za najbolji debi na festivalu u Torontu, a to su samo najprestižnije osvojene nagrade i nominacije. Na matičnom tlu, Pasja ljubav ovjenčana je s čak deset Srebrnih Ariela (meksička verzija Oscara) - za najbolji debitantski film, režiju, glumca (Gael García Bernal), sporednog glumca (Gustavo Sánchez Parra), fotografiju, montažu, dizajn seta, zvuk, masku i specijalne efekte, a bio je nominiran i za najbolji izvorni scenarij, izvornu glazbu, scenografiju i kostime. Spomenimo da je film bio inicijalna kapisla za svjetsku karijeru ne samo dvojice svojih glavnih tvoraca, nego i glumca Gaela Garcíje Bernala, te da izvorni španjolski naslov Amores perros ima dvostruko značenje – pasja ljubav (kako je preveden kod nas), ali i jadna ljubav, pa je upravo zbog te neprevodive dvoznačnosti originalni naslov ostavljen u većini zemalja u kojima se film distribuirao.
boja, 154'