Friday the 13th, horor, SAD, 1980 | Mjesto prikazivanja filma: Kino Forum (SD Stjepan Radić, Jarunska ul. 2)

Mark Nelson,
Kevin Bacon

Victor Miller

Barry Abrams

Harry Manfredini

Bill Freda

Godine 1957. u jezeru nadomak omladinskog kampa Crystal Lake utopi se dječak Jason. Godinu potom, dvoje odgajatelja iz kampa biva ubijeno dok su se spremali na seksualni odnos. Kamp se zatvara, a dvadesetak godina kasnije, 1980., potomak izvornih vlasnika ponovo ga želi otvoriti uz pomoć mladih odgajatelja…

Ogroman uspjeh nezavisno produciranog horora Noć vještica Johna Carpentera iz 1978. motivirao je producenta i režisera Seana S. Cunninghama da pokuša ponoviti taj pothvat. Cunningham je još početkom 1970-ih napisao, producirao i režirao pseudodokumentarac seksualne tematike Zajedno, a zatim producirao kultni debi buduće legende žanra horora Wesa Cravena, Zadnja kuća nalijevo, osebujnu varijaciju motiva slavnog klasika Ingmara Bergmana Djevičanski izvor.

Smatrajući povezivanje horora i tinejdžerske seksualnosti dobitnom formulom, Cunningham je zajedno sa scenaristom Victorom Millerom osmislio labavu skicu projekta nazvanog Petak 13. i dao oglas u vodeće glasilo američke filmske industrije, časopis Variety, kojim je tražio financijere. Sklopio je budžet od otprilike pola milijuna dolara, nakon čega je Miller napisao scenarij, a Cunningham napravio casting i preuzeo režiju. Zgotovljeni film za američku je distribuciju preuzela hollywoodska major kompanija Paramount, a za većinu svjetskog tržišta Warner Bros. Bilo je to prvi put u povijesti američke kinematografije da nezavisno producirani horor film distribuiraju hollywoodske major kuće, a rezultati su bili impresivni – na uloženih pola milijuna dolara, svjetska kino zarada iznosila je gotovo šezdeset milijuna. Dok je publika, osobito tinejdžerska, film snažno prigrlila, kritika ga je uglavnom kudila, smatrajući ga više-manje bezvrijednim eksploatacijskih uratkom.

U mladoj glumačkoj postavi nalazilo se i buduće vrlo ugledno ime, Kevin Bacon (Footlose, Malo dobrih ljudi, Divlja rijeka, Divlja igra, Mistična rijeka), a zanimljivo je napomenuti i da je film sniman u stvarnom kampu, smještenom prilično duboko u šumu u Novoj Engleskoj, blizu imanja legendarnog rock kantautora Lou Reeda, čije je svakodnevno muziciranje filmska ekipa rado slušala. Petak 13. začeo franšizu koja se sastoji od 12 filmova, tv-serije, nekoliko romana, stripova i videoigara, a jedini uspješniji horor serijal u povijesti je onaj Noći vještica.

Autor teksta: Damir Radić

boja, 95'