Pobješnjeli Max: Divlja cesta

Mad Max: Fury Road, igrani, akcijski, avanturistički, SF, Australija, 2015

REŽIJA: George Miller

Pobješnjeli Max: Divlja cesta

ULOGE:
Tom Hardy (Max Rockatansky),
Charlize Theron (Imperator Furiosa),
Nicholas Hoult (Nux),
Hugh Keays-Byrne (Immortan Joe),
Josh Helman (Slit),
Nathan Jones (Rictus Erectus)

SCENARIJ:
George Miller,
Brendan McCarthy,
Nick Lathouris

FOTOGRAFIJA:
John Seale

GLAZBA:
Junkie XL

MONTAŽA:
Margaret Sixel

Sadržaj:

Dok u postapokaliptičnom pustinjskom predjelu stoji zagledan u daljinu i zacijelo turobnu budućnost, nekadašnji policajac i kasnije cestovni ratnik Max Rockatansky rekapitulira zbog čega je i kako propala ljudska civilizacija. Ključni razlog tome je dakako bila nestašica goriva, zbog čega su se zapodjenuli najprije manji a kasnije i veći ratovi sve do nuklearnih sukoba, posljedica čega je propast čovječanstva koje u nedefiniranoj budućnosti živi i ponaša se na razini divljih životinja. Gorivo i voda su najvažnije i najtraženije robe, manje ili veće ljudske zajednice formiraju se s isključivom svrhom opstanka u predjelima koji taj opstanak na neki način barem donekle omogućuju, a temeljni cilj svakog čovjeka je borba za preživljavanje, na svaki način koji mu stoji na raspolaganju. Sam Max se tako ponaša poput zvijeri osuđene na stalno kretanje i bijeg pred progoniteljima, a kad ga oni ipak uspiju stići i zarobiti, s njima će dospjeti do naselja zvanog Citadela. U njemu većina ljudi životari poput stoke, obilježeni tjelesnim deformacijama i bolestima, a njima diktatorskim metodama vlada tjelesno deformirani i također bolesni Immortan Joe, čovjek s maskom na licu i umjetnim plućima na vratu. Pored posve obespravljenog i bijednog stanovništva koje se međusobno sukobljava oko vode koju mu vladar povremeno škrto pušta, među Immortanovim podčinjenima su i Ratni dečki, sumanuti većinom mladi ljudi poput Nuxa, spremni na herojsku smrt za zajednicu i vođu, te nižerangirani časnici Imperatori. Među njima je i energična Imperatorica Furiosa, kako se isprva čini odlučna žena odana Immortan Joeu. No kad se za upravljačem jednog vozila opremljenog svakovrsnim oružjem te u pratnji nekoliko Immortanovih žena nađe u konvoju upućenom iz Citadele, Furiosa će se s nekoliko pratećih vozila izdvojiti iz konvoja i otkazati poslušnost vladaru. To će nju i žene, baš kao i Maxa kojeg Immortanovi ljudi koriste kao univerzalnog davatelja krvi, smjesta pretvoriti u metu horde njegovih ljudi.

Godine 2016. od 10 nominacija za Oscara, među ostalim i za najbolji film i režiju, nagrađena onima u šest ´tehničkih´ kategorija, od najuspjelije montaže i kostimografije do montaže zvuka i produkcijskog dizajna, te iste godine ovjenčana s četiri prestižne britanske nagrade BAFTA, također u ´tehničkim´ kategorijama, i nominirana za dva Zlatna globusa, u najvažnijim kategorijama najboljeg filma i redatelja, postapokaliptična akcijska pustolovina suscenarista i redatelja Georgea Millera, podnaslovljena Divlja cesta, četvrti je nastavak glasovita redateljeva serijala o Pobješnjelom Maxu. Na vijest da se George Miller, uz Petera Weira i Brucea Beresforda treći redatelj ključan za afirmaciju australske kinematografije tijekom druge polovine 70-ih godina prošlog stoljeća, postapokaliptičnom akcijom Pobješnjeli Max: Divlja cesta nakon točno tri desetljeća vratio serijalu koji ga je proslavio, jamačno je zaigralo srce svakom filmofilu koji drži do sebe. Jer, izvorna trilogija o prvotno policajcu Maxu Rockastanskom kojeg nasilne smrti supruge i djeteta pretvaraju u osvetnika Pobješnjelog Maxa, realizirana od 1979. do 1985. godine, presudno je filmofilski obilježila ne samo vrijeme u kojem je nastala nego i slijedeća desetljeća, dominantno kroz niz eksploatacijskih B i C filmova, a utjecaj Millerove poetike i rukopisa lako je prepoznati i u primjerice izvrsnoj postapokaliptičnoj krimi-drami Rover također Australca Davida Michôda. Vrativši se u redateljski stolac serijala o Pobješnjelom Maxu, Miller je ostao dosljedan i vjeran sebi, jer Divlja cesta nudi upravo ono što ljubitelji serijala očekuju: obilje frenetične i vratolomne akcije garnirane brutalnim nasiljem, likove koji se pametno i učinkovito ´hoksovski´ profiliraju kroz akciju i svoje djelovanje, specijalne efekte koji su impresivni baš kao i pirotehnika, a poseban užitak pružaju stvarne kaskaderske akrobacije kojima je dano vrlo mnogo prostora. Kroz likove Imperatorice Furiose i žena koje ona štiti i želi spasiti provučen je na idejnoj razini središnji i najzanimljiviji motiv filma, afirmacija feminizma ili prikladnije rečeno ženstvenosti u svim oblicima. Od žene-borca u liku čvrste, energične i uporne Furiose, koja uspijeva nadvladati hendikep tjelesne invalidnosti, preko majčinstva trudnice i romantičnosti djevojke koja se sugerirano zaljubljuje u Nuxa kao i on u nju, do energične starosti u liku žene koja nasmiješena i slobodna gine u borbi, a bitan detalj je i majčino mlijeko koje odabrani pripadnici plemena Immortan Joea piju kao nektar. No zbog tog feminizma Maxov mačizam nimalo ne pati, štoviše njime je oplemenjen, Max i Furiosa si međusobno pomažu u kritičnim situacijama i među njima se daju naslutiti određeni možda ne osjećaji, ali svakako velika naklonost i poštovanje, a Max funkcionira i kao zrno razuma kad se pokaže da je vjera Furiose i djevojaka utopija, te kad treba odlučiti o novom cilju. Dok Maxa izvrsno utjelovljuje Tom Hardy, Imperatoricu Furiosu kao dramski možda i najvažniji lik vrlo sugestivno i raspoloženo tumači oskarovka Charlize Theron, koja se posljednjih godina ulogama u naslovima poput ovog ili Atomske plavuše, Stare garde i serijala Brzi i žestoki pokušava afirmirati i kao zvijezda akcijskih filmova.

boja, 120'

Trailer