Podmornica
Das Boot, igrani, ratna drama, Zapadna Njemačka, UK, Italija, Francuska, 1981
REŽIJA: Wolfgang Petersen
ULOGE:
Jürgen Prochnow (kapetan Henrich Lehmann-Willenbrock),
Herbert Grönemeyer (poručnik Werner),
Klaus Wennemann (glavni inženjer Fritz Grade),
Hubertus Bengsch (prvi poručnik),
Martin Semmelrogge (drugi poručnik),
Bernd Tauber (navigator Kriechbaum)
SCENARIJ:
Wolfgang Petersen (prema romanu Lothara G. Buchheima)
FOTOGRAFIJA:
Jost Vacano
GLAZBA:
Klaus Doldinger
MONTAŽA:
Hannes Nikel
Sadržaj:
Lučki grad La Rochelle na atlantskoj obali Francuske tijekom jeseni 1941. godine. Rat na Atlantiku dosegao je kritičnu točku, ponajviše zbog toga što saveznici sve više poboljšavaju zaštitu svojih teretnih brodova od napada velikog broja njemačkih podmornica. Teretnjaci za Britaniju počinju putovati u oružanim konvojima uz pratnju učinkovitih razarača, koji pak podmornicama nanose velike gubitke. Njemačke podmornice brodove država antifašističke koalicije uništavaju s ciljem blokiranja Britanije i izgladnjivanja njezina stanovništva. Jedna od podmornica koje sudjeluju u operaciji je i U-96, kojom zapovijeda markantni kapetan Henrich Lehmann-Willenbrock, a čija je posada zbog razvoja situacije silom prilika dosta mlada. Tijekom operacije kapetan Henrich pred očima novinskog reportera Herberta Grönemeyera, koji bilježi zbivanja u podmornici, polako počinje gubiti vezu sa stvarnošću te preispitivati i ideologiju režima kojem služi i smisao rata uopće. Prilikom napada na konvoj Henrichovu će podmornicu iznenaditi veliki razarač, koji će ju početi potiskivati u sve veću dubinu i tako joj onemogućiti povratak. To će kapetana i njegovu posadu, većinom sastavljenu od mladića koji u borbi za goli život pokušavaju zadržati dozu profesionalizma, ubrzo suočiti s najvećim iskušenjima.
Godine 1983. nominirana za šest Oscara, uključujući one za najboljeg redatelja, adaptirani scenarij i montažu, godinu ranije nominirana za Zlatni globus u kategoriji najuspjelijeg inozemnog filma, te također 1983. u istoj kategoriji nominirana za najprestižniju britansku filmsku nagradu BAFTA, ratna drama Podmornica scenarista i redatelja Wolfganga Petersena izuzetno je uspjela ekranizacija istoimenog romana njemačkog pisca, slikara i tijekom Drugog svjetskog rata ratnog reportera Lothara-Günthera Buchheima. U prozi objavljenoj 1973. godine Buchheim je opisao vlastito ratno iskustvo, kad je kao časnik i reporter služio na njemačkoj podmornici U-96, no naposljetku nije bio osobito zadovoljan Petersenovom adaptacijom svog romana. U osvrtu na film publiciranom 1981. prigovorio je zbog toga što je redatelj njegov izrazito antiratni roman pretvorio u spoj „jeftine i plitke akcije u holivudskom stilu” s „nacističkim propagandnim kino-žurnalima iz Drugog svjetskog rata”. Osobito mu je zasmetala vizualna atraktivnost filma u kojem je dosta akcije i suspensa, jer se bojao da bi publika, umjesto da tijekom gledanja stekne uvid u dubine ratnog pakla i da stoga prezire rat, mogla biti fascinirana i rat doživjeti dijelom u pozitivnom smislu. Prema njegovu mišljenju, svaki ratni film morao bi zauzimati jasan i čvrst stav protiv mistifikacije oružja i ratovanja, a pribojavao se da takav stav u Podmornici nije dovoljno izražen. Unatoč takvim prigovorima, film u kolovozu 2022. godine preminulog Wolfganga Petersena vrlo je energično, precizno režirano i sugestivno atmosferično ostvarenje koje sjajno koristi i opisuje skučeni prostor interijera same podmornice, u kojem su diskretno karakterno profilirani ne samo lik kapetana Heinricha i reportera Grönemeyera nego i još nekih članova posade, dok ih je nekoliko efektno skicirano, i s dosta krupnih planova lica na kojima se očitava strah, te koje imponira dinamičnom kamerom i impresivnom fotografijom uglednog Josta Vacanoa, gotovo stalnog suradnika nizozemskog majstora Paula Verhoevena. U filmu koji se smatra najuspjelijim naslovom u kojem se tematizira podmorničko ratovanje i koji je Wolfganga Petersena vinuo u redateljsku orbitu te mu omogućio kasniju karijeru u Hollywoodu, valja izdvojiti i odličnu glazbu uglednog njemačkog skladatelja Klausa Doldingera, iznimnu pedantnost u kreiranju svakog kadra i svake sekvence, te generalnu autentičnost u prikazu života i službe u ratnoj podmornici. Petersenovo djelo uistinu jest jedan od najuspjelijih i najznačajnijih ratnih filmova ikad snimljenih.
boja, 208'