Popeye
komedija, SAD, 1980 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5)
REŽIJA: Robert Altman
ULOGE:
Robin Williams,
Shelley Duvall
SCENARIJ:
Jules Feiffer
FOTOGRAFIJA:
Giuseppe Rotunno
GLAZBA:
Harry Nilsson
MONTAŽA:
John W. Holmes,
David A. Simmons
SCENOGRAFIJA:
Jack Stephens
KOSTIMI:
Scott Bushnell
Sadržaj:
Mornar Popaye stiže u primorski gradić Sweethaven u potrazi za svojim nestalim ocem. Iznajmi sobu kod bračnog para Oyl koji želi da se njihova kći Olive zaruči s kapetanom Blutom, nasilnikom koji uprava gradićem u ime tajanstvenog komodora. No Olive upozna Popayea i njih dvoje se međusobno zbliže te naposljetku usvoje bebu koju su pronašli u košu za smeće. Bluto na to neće ostati skrštenih ruku…
Nakon desetljeća u kojem se afirmirao kao jedan od vodećih autora Novog Hollywooda, Robert Altman je kraj 1970-ih i početak 1980-ih dočekao kao režiser filma od kojeg se očekivalo da postane veliki hit. Bila je to adaptacija popularnog stripa Popeye E. C. Segara, prema kojem se do tad snimljeno mnoštvo kratkih crtanih filmova koji su također stekli veliku popularnost. Altmanova verzija bila je prva, i do sad jedina, igrana, a ostvarena je u formi muzičke (slapstick) komedije. U naslovnoj je ulozi ikonskog mornara zaigrao Robin Williams, u to vrijeme zvijezda televizijske serije Mork & Mindy kojem je to bila prva glavna filmska uloga i još je bio daleko od statusa svjetske super zvijezde kakvom će za koju godinu postati.
Za razliku od Williamsa koji je tek djelomično uvjerljiv kao Popaye, Shelley Duvall, omiljena Altmanova glumica i jedna od ikona Novog Hollywooda 1970-ih, savršena je kao Olive s čijim se likom takoreći ultimativno psihofizički stopila. Ona je zacijelo najbolji sastojak filma koji je veći dio američke kritike dočekao na nož zamjerajući mu slab humor, dosadu i besmislenost, no neki od vodećih kritičara imali su sasvim drugačije dojmove. Tako je Roger Ebert silno hvalio nastup Shelley Duvall i zaključio da je Altman od stripa širokih poteza stvorio sofisticiranu filmsku zabavu, a Gene Siskel je ustvrdio da se film nakon slabog uvodnog dijela ubrzo pretvara u poprilično zabavno i, u nekoliko scena, vrlo posebno ostvarenje.
Dominantno negativne kritike i utržak na kino blagajnama slabiji od očekivanog bacili su Roberta Altmana u nemilost producenata i 1980-ih njegova je karijera bila u silaznoj putanji, iako je film u svjetskoj kino distribuciji ostvario tri puta veći iznos od svog budžeta – na uloženih 20 milijuna dolara ukupna zarada bila je 60. Usprkos odličnom nastupu, i karijera Shelley Duvall strmoglavila se, ali je zato Robin Williams, čija je izvedba malo koga oduševila, krenuo na put slave glavnim ulogama u filmovima Svijet prema Garpu Georgea Roya Hilla i Dobro jutro, Vijetname Barryja Levinsona, da bi osvojio svijet Društvom mrtvih pjesnika Petera Weira i zaključio osamdesete kao jedna od najvećih hollywoodskih zvijezda, a taj status učvrstit će i još pojačati u devedesetima.
Autor komentara: Damir Radić
boja, 115'