Prljava Mary, ludi Larry
Dirty Mary Crazy Larry, akcijski triler, SAD, 1974
REŽIJA: John Hough
ULOGE:
Peter Fonda,
Susan George,
Adam Roarke,
Vic Morrow
SCENARIJ:
Leigh Chapman,
Antonio Santean
FOTOGRAFIJA:
Michael D. Margulies
GLAZBA:
Jimmie Haskell
MONTAŽA:
Christopher Holmes
Sadržaj:
Markantni Larry Rayder strastveni je ljubitelj snažnih automobila i ludih jurnjava, koji bi sredinom 70-ih godina prošlog stoljeća žarko želio sudjelovati u glasovitim utrkama NASCAR.
On je odličan vozač, no da bi ostvario tu želju nedostaje mu velika suma novca. Stoga Larry sa svojim mehaničarom i prijateljem Dekeom Summersom novac za sudjelovanje u utrkama odluči osigurati pljačkom, i to supermarketa koji vodi obiteljski čovjek George Stanton. Deke tako upadne u Stantonov dom i njegovu suprugu i kći uzme kao taoce, dok Larry iz sefa u supermarketu ukrade 150 tisuća dolara.
Iako tim novcem uspiju kupiti vrhunski trkaći automobil, Chevrolet Impala iz 1966. godine, njihov bijeg neće se odvijati kako su zamislili. Na putu će im se ispriječiti privlačna Mary Coombs, temperamentna i neobuzdana djevojka s kojom je Larry bio u kratkotrajnoj vezi, a koja će im se pridružiti u bijegu pred policijom.
Policijsku potjeru predvodi nekonvencionalni kapetan Everett Franklin, čovjek koji je u stalnom sukobu sa svojim šefovima. A nakon što bjegunci Chevrolet zamijene za znatno brži Dodge Charger R/T 440 iz 1969. godine, kapetan Franklin će početi shvaćati da zastarjeli policijski patrolni automobili brzinom ne mogu parirati Larryjevu vozilu.
Akcijski krimić redatelja Johna Hougha, potpisnika niza korektnih, ali u cjelini ne osobito pamtljivih mahom eksploatacijskih djela kakva su film za djecu Bijeg na planinu vještica iz 1975. te nastavak sjajnog Čovjeka zvanog Konj pod izvornim naslovom Triumphs of a Man Called Horse iz 1983., temeljen je na popularnom romanu prvotnog naslova The Chase (Lov) američkog pisca trivijalne proze Richarda Unekisa, djelu koje je u kasnijim izdanjima objavljivano pod naslovom Pursuit (Potjera).
Jedini film ceste B-redatelja Johna Hougha, koji je među ostalim 1972. uz suradnju Andree Bianchija i Antonija Margheritija režirao i zabavnu adaptaciju Otoka s blagom s Orsonom Wellsom u glavnoj ulozi, da bi krajem 70-ih i tijekom 80-ih radio i na gledanim TV-serijama Novi osvetnici i Dempsey i Makepeace, u vrijeme premijere iznenađujuće se prometnuo u hit, da bi s vremenom stekao i kultni status. Štoviše, te 1974. godine bio je to najuspješniji film studija 20th Century Fox, a tijekom tri godine u kino-distribuciji zaradio je za ono vrijeme prilično respektabilnih 15-ak milijuna dolara.
Uz vrlo dinamične i atraktivno režirane scene automobilskih jurnjava, zbog kojih mnogi film ubrajaju među najznačajnije predstavnike takve vrste ostvarenja, uz bok hitovima kakvi su Bullitt Petera Yatesa, Vozač Waltera Hilla i Točka nestajanja (Vanishing Point) Richarda C. Sarafiana, vrlo dobar narativni ritam te slikovite likove i njihove zabavne međuodnose, itekako značajne zasluge za uspjeh filma i njegov kultni status pripadaju glavnom glumcu Peteru Fondi.
On je uobičajeno markantan i dosta uvjerljiv u liku Larryja Raydera, te svježinom i energičnošću svoje izvedbe uspijeva nadoknaditi određene manjkavosti u karakterizaciji lika, kao i generalnu šabloniziranost priče i dramske konstrukcije. Isto se može reći i za razigran i primjereno pomaknut nastup Susan George (Peckinpahovi Psi od slame, Mandingo Richarda Fleischera), dok je u cjelini riječ o filmu čije je bitno obilježje oslanjanje na stereotipe i konvencije u svim segmentima.
Dijalozi su u dobroj mjeri banalni, no sekvence neobuzdanih jurnjava i kaskaderskih vratolomija su izvrsne, prirodne lokacije u Kaliforniji odlično su snimljene i iskorištene, a Peter Fonda u svoj lik uspijeva unijeti nešto od imidža Wyatta iz antologijskih Golih u sedlu Dennisa Hoppera.
Autor teksta: Josip Grozdanić
boja, 93'