Probuđena savjest
The Insider, igrani, biografska drama, triler, SAD, 1999
REŽIJA: Michael Mann
ULOGE:
Al Pacino (Lowell Bergman),
Russell Crowe (Jeffrey Wigand),
Christopher Plummer (Mike Wallace),
Diane Venora (Liane Wigand),
Philip Baker Hall (Don Hewitt),
Lindsay Crouse (Sharon Tiller),
Debi Mazar (Debbie De Luca)
SCENARIJ:
Eric Roth,
Michael Mann
FOTOGRAFIJA:
Dante Spinotti
GLAZBA:
Pieter Bourke,
Lisa Gerrard
MONTAŽA:
William Goldenberg,
David Rosenbloom,
Paul Rubell
Sadržaj:
U radu na TV-emisiji 60 minuta postaje CBS, na kojoj mu je šef iskusni Mike Wallace, producent Lowell Bergman je spreman na sve, pa i na veliki rizik poput onog prilikom intervjuiranja moćnog šeika na Bliskom istoku. Istražujući podatke o poslovanju duhanske industrije, Bergman upozna dr. Jeffreyja Wiganda, znanstvenika otpuštenog iz velike duhanske korporacije Brown & Williamson. Kad otkrije da Wigand zna sve o prikrivanju podataka o štetnosti pušenja, zbog čega je došao u sukob s nadređenima i dobio otkaz, Bergman ga počne nagovarati da nastupi u njegovoj emisiji i svoja saznanja otkrije gledateljima. No Wiganda unatoč otkazu i dalje obvezuje ugovor o povjerljivosti podataka povezanih s poslovanjem korporacije, u ime koje netko njemu i njegovoj obitelji šalje anonimne prijetnje. Unatoč tome, Wigand će nakon nekog vremena pristati na snimanje razgovora, da bi uprava CBS-a iznenada zabranila njegovo emitiranje.
Nominirana za sedam Oscara i pet Zlatnih globusa, na istinitim događajima temeljena triler-drama opisana i u tekstu Čovjek koji je previše znao autorice Marie Brenner u magazinu Vanity Fair, nastala je i na temelju razgovora koje je redatelj Michael Mann (Lovac na ljude, Posljednji Mohikanac) tijekom postprodukcije triler-drame Vrućina vodio s Lowellom Bergmanom. Redatelj i TV-producent upoznali su se 1989., te su sljedećih nekoliko godina razgovarali o mogućim zajedničkim projektima koji nikad nisu realizirani, da bi se konačno Mann za priču o duhanskoj industriji zainteresirao na temelju TV-intervjua s Jeffreyjem Wigandom iz studenog 1995. i veljače 1996. godine. Zbivanja opisana u filmu odigrala su se 1994. godine, scenarij supotpisuju oskarovac Eric Roth (Forrest Gump, München, Zvijezda je rođena Bradleyja Coopera) i sam Mann, a posrijedi je izuzetno sugestivno režirano, dramski vrlo tenzično, kamerom iz ruke i uz precizno korištenje slow motiona snimljeno djelo koje odlikuju nenametljivi artistički odmak, slojevito karakterno-psihološko profiliranje dvojice središnjih likova koji se baš kao i njihov odnos mijenjaju pod pritiskom i djelovanjem straha, odličan ritam, naglašena atmosferičnost ostvarena i dojmljivom fotografijom Dantea Spinottija te vrlo uvjerljivi glumački nastupi.
boja, 157'