Prorok
Un prophète, igrani, krimi-drama, Francuska, Italija, 2009
REŽIJA: Jacques Audiard
ULOGE:
Tahar Rahim (Malik El Djebena),
Niels Arestrup (César Luciani),
Adel Bencherif (Ryad),
Reda Kateb (Jordi),
Hichem Yacoubi (Reyeb)
SCENARIJ:
Abdel Raouf Dafri,
Nicolas Peufaillit,
Thomas Bidegain,
Jacques Audiard
FOTOGRAFIJA:
Stéphane Fontaine
GLAZBA:
Alexandre Desplat
MONTAŽA:
Juliette Welfling
Sadržaj:
Mladi Malik El Djebena 19-godišnji je sitni kriminalac, podrijetlom Arapin koji zbog napada na policajca upravo kreće na odsluženje šestogodišnje zatvorske kazne u francuskom zatvoru Brécourt. Čitav dosadašnji život Malik je proveo u popravnim domovima, no Brécourt je prvi „pravi“ zatvor u koji je dospio, zbog čega se nastoji držati po strani. On ne želi imati posla ni s jednom od dviju vladajućih zatvorskih struja, ni s korzikanskom ni s muslimanskom mafijom, vjerujući da će tako izbjeći probleme i što prije izići na slobodu. No kao nepismenog momka bez perspektive i nekog tko bi mu mogao pomoći da se snađe, Malika ni na slobodi ne čeka bolji život. No nakon što ga nemilosrdni César Luciani, sadistički šef korzikanske mafije, unovači u svoju bandu, Malik će ipak biti uvučen u sukob dviju zatvorskih strana. Dok s jedne strane ostali Korzikanci na njega gledaju kao na „prljavog Arapina“, s druge strane muslimani u njemu vide izdajnika. Unatoč tome, Malik će se s vremenom početi sve bolje snalaziti u zatvorskom sustavu i odnosima dviju struja, a time će i život izvan zatvorske ograde početi gledati na drugačiji način.
Godine 2009. na Festivalu u Cannesu ovjenčana Velikom nagradom žirija, žestoka i izuzetno autentična zatvorska kriminalistička drama suscenarista i redatelja Jacquesa Audiarda (Gledaj kako padaju ljudi, Otkucaj koji je moje srce preskočilo, Hrđa i kost) godinu kasnije nominirana je za Oscara i Zlatni globus u kategoriji najboljeg filma s neengleskog govornog područja, da bi iste godine u istoj kategoriji osvojila i britansku nagradu BAFTA te devet francuskih filmskih nagrada César. Ostvarenje za glavnu ulogu u kojem je sjajni Tahar Rahim (Orao Kevina Macdonalda, također Audiardov film Crno zlato, Prošlost Asghara Farhadija, Rez Fatiha Akina) ovjenčan Europskom filmskom nagradom, nudi ponešto predugu, no snažnu, oporu, vrlo sugestivnu i naturalistički grubu storiju o mladom francuskom kriminalcu arapskog podrijetla koji se domišljato uspinje hijerarhijom pariškog zatvora te postupno prerasta u proračunatog i iskusnog mafijaša. Audiardova režija je energična i iznimno funkcionalna, a riječ je o dojmljivu djelu maestralno kreiranog sumornog ozračja, gotovo dokumentarističke vjerodostojnosti te izvrsne ambijentacije zbivanja kojoj pridonosi i impresivna fotografija nagrađivanog Stéphanea Fontainea (Sljedeća tri dana Paula Haggisa, Kapetan Fantastični Matta Rossa, Jackie Pabla Larraína), redateljeva stalnog suradnika, kao i odlična glazba dvostrukog oskarovca Alexandrea Desplata (Kraljica, Hotel Grand Budapest, Oblik vode). Neobično moralistički intonirano djelo mračno je i tjeskobno te obiluje eksplicitnim i prilično uznemirujućim prizorima nasilja, a unatoč donekle pretjeranoj duljini nudi dojmljivo realističnu priču koja se u određenoj mjeri može čitati i kao alegorijski prikaz položaja Arapa u francuskom društvu.
Uoči projekcije u subotu, 12. rujna u 19 sati, uvodnu riječ o Audiardovom stvaralaštvu održat će filmska kritičarka Alemka Lisinski.
boja, 155'