Putovanje za dvoje

Two for the Road, romantični, Ujedinjeno Kraljevstvo, 1967

REŽIJA: Stanley Donen

Putovanje za dvoje

ULOGE:
Audrey Hepburn,
Albert Finney,
Eleanor Bron,
William Daniels

SCENARIJ:
Frederic Raphael

FOTOGRAFIJA:
Christopher Challis

GLAZBA:
Henry Mancini

MONTAŽA:
Madeleine Gug,
Richard Marden

Sadržaj:

London tijekom druge polovice 60-ih godina prošlog stoljeća.

Arhitekt Mark Wallace i njegova supruga Joan odluče otputovati u Francusku, na Azurnu obalu, ne samo da bi se ondje sastali s Markovim imućnim klijentom Mauriceom Dalbretom, nego i da bi pokušali prevladati krizu u koju je nakon 12 godina zajedničkog života zapao njihov brak.

Markov zadatak je da u St. Tropezu pregleda kuću koju je projektirao za Dalbreta, no tijekom putovanja i boravka na idiličnoj Azurnoj obali i on i Joan prisjetit će se sretnih, ali i tužnih događaja i situacija koje su obilježile njihovu dugogodišnju vezu. Probudit će se njihove uspomene na vrijeme u kojem su se upoznali, a potom i vjenčali, baš kao i na godine u kojima su dobili djecu, ali i na brojna iskušenja s kojima su se suočili tijekom posljednjih 12 godina, a zbog kojih je naposljetku njihov brak i dospio u krizu.

Dok su bili mlađi, Mark i Joan su uživali jedno s drugim, a oboma su im najljepše uspomene na doba u kojem se on njoj udvarao te u kojem su sretno zaljubljeni putovali po francuskim selima. No nekadašnji flert i razdragano zadirkivanje u međuvremenu su zamijenili banalna svakodnevica i dosada, a iako bi oboje u sebi željeli rasplamsati stari žar, ono što dodatno prijeti da ih razdvoji je i obostrana nevjera.


Godine 1968. nominirana za Oscara u kategoriji najboljeg izvornog scenarija, za koji će ugledni američki pisac, glumac i scenarist Frederic Raphael, među ostalim (su)autor predložaka za filmove Daleko od razuzdane gomile Johna Schlesingera i Oči širom zatvorene Stanleyja Kubricka, iste godine osvojiti nominaciju i za najprestižniju britansku filmsku nagradu BAFTA, te također 1968. nominirana i za Zlatni globus u kategorijama najbolje glumice i najuspjelije izvorne glazbe, humorna romantična drama koja je godinu ranije pobijedila na uglednom festivalu u San Sebastiánu, još je jedno prepoznatljivo ostvarenje redatelja Stanleyja Donena, autora nekih od najpoznatijih mjuzikala iz klasičnog razdoblja tog žanra.

Redatelj bezvremenskog hita Pjevajmo na kiši, prema mnogima najuspjelijeg mjuzikla svih vremena, koji je tijekom karijere duge pola stoljeća potpisao izuzetno šarmantne i vrlo gledane naslove Sedam nevjesta za sedmoricu braće, Smiješno lice i Šarada, da bi pred kraj karijere režirao i glazbeni spot za pjesmu Dancing on the Ceiling Lionela Ritchieja te mjuzikl-točke u jednoj epizodi popularne TV-serije Slučajni partneri, majstorski je žanr mjuzikla obogatio domišljatim korištenjem urbanih eksterijera u plesnim segmentima, posezanjem za kulturološkim implikacijama, primjerice u sekvenci u antropološkom muzeju u filmu U grad! s Geneom Kellyjem, koji je u njegovim filmovima često surađivao kao suredatelj, a kasnije i ironičnim asocijacijama na egzistencijalizam te razigranim koloritom koji je bio u suglasju s pop-artom. Ponešto od toga zatječemo i u filmu Putovanje za dvoje, koji sadrži i elemente melodrame, a u kojem redatelj vješto ekvilibrira između ležernijih i šarmantnijih s jedne, te tjeskobnih i melodramskih pasaža s druge strane.

Posebna odlika ovog filma je i nelinearna narativna struktura, koja se u vrijeme njegova nastanka smatrala inovativnom, pa čak i svojevrsnim eksperimentom, a u kojoj su na samom početku prikazani događaji koji kronološki slijede kasnije. Vrline djela su i iskren, dovoljno autentičan i nepristran pristup u prikazu zajedničkog života dviju osoba koje su međusobno prilično različite, profiliranje likova uz zamjetan altruizam i razigran humor te suptilno isticanje samog putovanja kao nečeg što posjeduje imanentnu važnost i ljepotu.

Zasluge za uspjeh filma, koji je u cjelini ipak zasluženo ostao u sjeni spomenutih važnijih Donenovih ostvarenja, imaju i skladatelj sjajne glazbe, oskarovac Henry Mancini, te nagrađivani direktor fotografije Christopher Challis (također Donenova Arabeska, Privatni život Sherlocka Holmesa Billyja Wildera), kao i izuzetno raspoložene interpretacije neodoljive oskarovke Audrey Hepburn (Praznik u Rimu) i pouzdanog karakternog glumca Alberta Finneyja (Garderobijer Petera Yatesa, Pod vulkanom Johna Hustona, Millerovo raskrižje braće Coen), koji je oskarovske nominacije osvojio čak pet puta.

Autor teksta: Josip Grozdanić

boja, 126'

Trailer