Snovi što se mogu kupiti novcem
Dreams That Money Can Buy, eksperimentalni, SAD, 1947 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5)
REŽIJA: Hans Richter
ULOGE:
Jack Bittner,
Libby Holman,
Josh White,
Norma Cazanjian,
Doris Okerson,
John La Touche
SCENARIJ:
Josh White,
Man Ray,
Hans Rehfisch,
Hans Richter,
David Vern
FOTOGRAFIJA:
Werner Brandes,
Arnold S. Eagle,
Peter Glushanok,
Meyer Rosenblum,
Herman Shulman,
Victor Vicas
GLAZBA:
Louis Applebaum,
Paul Bowles,
John Cage,
Darius Milhaud
Sadržaj:
Joe odnosno Narcis običan je čovjek koji je nedavno potpisao kompliciran ugovor o najmu sobe. Dok se pita kako zapravo platiti stanarinu, otkrije da može vidjeti sadržaj vlastita uma gledajući svoje oči u ogledalu. Potom shvati da svoj dar može primijeniti na druge, i na taj način zarađivati.
Naime, u sobi koju je unajmio počne prodavati snove raznim neurotičnim i frustriranim klijentima. Slijedi sedam oniričkih sekvenci od kojih je svakoj autor drugi umjetnik, redom slavna avangardistička imena - Max Ernst, Fernand Léger, Man Ray, Marcel Duchamps, Alexander Calder, naposljetku i glavni autor cijelog filma, Hans Richter.
Nadovezavši se na prve animirane eksperimente svog jedno vrijeme vrlo bliskog suradnika Vikinga Eggelinga, Hans Richter je uz Waltera Ruttmana i Oskara Fischingera postao glavnim predstavnikom apstraktnog filma, utjecajne struje avangardne kinematografije čiji su glavni izvori bili filmska animacija i apstraktno slikarstvo. U drugoj polovici 1920-ih počeo se približavati nadrealizmu i dadaizmu, pokretima i poetikama kojima je bio blizak prije nego što se počeo baviti filmom, a 1930-ih, nakon dolaska nacista na vlast u Njemačkoj, kao avangardni umjetnik i ljevičar definitivno napušta rodnu zemlju. Početkom 1940-ih dolazi u Sjedinjene Države i postaje američki državljanin, a 1947. tamo realizira svoj prvi dugometražni rad Snovi što se mogu kupiti novcem.
Film su financirali slavna kolekcionarka umjetnina Peggy Guggenheim i umjetnik Kenneth Macpherson, u svoje doba marginaliziran, a danas priznat i kao bitan filmski autor. Richterov cjelovečernji debi, sniman u New Yorku, u jednom stanu na Manhattanu, napravljen je posve u nadrealističkom duhu s osloncem na svijet snova i podsvijest, a u njegovoj realizaciji sudjelovala je gore navedena krema avangardne umjetnosti. Osim njih, kao autori glazbe u dvije epizode, svoj udio dala su još dva slavna umjetnika – vodeći glazbeni modernist druge polovice 20. stoljeća John Cage te Paul Bowles, podjednako značajan kao književnik i skladatelj. Na prestižnom festivalu u Veneciji Snovi što se mogu kupiti novcem dobili su Nagradu za najbolji izvorni doprinos napretku kinematografije.
Autor komentara: Damir Radić
boja, 99'