Spotlight
igrani, povijesni, krimi drama, SAD, 2015
REŽIJA: Tom McCarthy
ULOGE:
Mark Ruffalo (Mike Rezendes),
Michael Keaton (Walter 'Robby' Robinson),
Rachel McAdams (Sacha Pfeiffer),
Liev Schreiber (Marty Baron),
John Slattery (Ben Bradlee Jr.),
Brian d'Arcy James (Matt Carroll)
SCENARIJ:
Josh Singer,
Tom McCarth
FOTOGRAFIJA:
Masanobu Takayanagi
GLAZBA:
Howard Shore
MONTAŽA:
Tom McArdle
Sadržaj:
Godine 2001. skupina novinara lista Boston Globe, članova redakcije Spotlight predvođenih urednikom Walterom „Robbyjem” Robinsonom, došla je na trag višedesetljetnog zataškavanja pedofilskog skandala u katoličkoj crkvi u Bostonu, povezanog s više stotina svećenika i utjecajnim kardinalom Lawom. Sve je započelo nekoliko godina ranije kad su do novinara Boston Globea stigle prve informacije o zlostavljanju djece tijekom vjeronauka, no tada je sve zataškano dijelom zahvaljujući pritiscima iz političkih i crkvenih vrhova, a dijelom zbog stavova novinskih urednika da se takvim stvarima ne treba posvećivati prevelika pozornost jer su možda prenapuhane. Dijelom i stoga što u takve informacije novinari jednostavno nisu mogli povjerovati, jer su otkrivale zastrašujuće stvari o sredini u kojoj su i sami odrasli i u kojoj žive, u kojoj je katoličanstvo prilično zastupljeno i čije mnijenje sami značajno oblikuju. Trebalo je proći neko vrijeme dok se u ekipi Spotlighta nije zatekao kritičan broj istraživačkih novinara u cilju otkrivanja istine i borbe za nju spremnih na sve, te dok kao glavni urednik Boston Globea nije postavljen beskompromisni Marty Baron, koji je s Robinsonom novinare Mikea Rezendesa, Sachu Pfeiffer i Matta Carrolla uputio u pravom smjeru.
Od šest nominacija za Oscara nagrađena onima za najbolji film i najuspjeliji izvorni scenarij, za koji je osvojila i nagradu BAFTA, te ovjenčana dvjema nagradama na festivalu u Veneciji, politizirana drama suscenarista i redatelja Toma McCarthyja temeljena na istinitim događajima angažirano je, vrlo uspjelo i prilično kompetentno ostvarenje koje funkcionira i kao još jedan primjer mitologizacije novinarstva u Hollywoodu. Izuzetno intrigantno, zanimljivo i tematski nažalost trajno aktualno djelo koje predstavlja odu nekadašnjem istraživačkom novinarstvu kakvo danas više nije moguće odlikuju spretno konstruiranje dramske cjeline u kojoj gledatelji skupa s protagonistima otkrivaju detalje skandala, naglašeno realistički prosede, osobito u oslikavanju rada novinske redakcije i minimalističkom profiliranju likova s osloncem na glumačke interpretacije, odlično režirane dominantne dijaloške scene te apostrofiranje jasne etičke dimenzije. Ona se ogleda i u suočavanju nekih novinara s vlastitim grijehom nečinjenja, odnosno s tim da su za mnoge detalje znali ranije, ali iz određenih razloga na njih nisu pravodobno reagirali. Ipak, u dramaturški ne sasvim urednom i rastresitom filmu neki se likovi doimaju suvišnima i nedovoljno iskorištenima, a zamjetna je i određena „suhoća” u pristupu temi i njezinoj obradi, što u dobroj mjeri biva nadoknađeno angažiranim i senzibiliziranim bavljenjem uznemirujućom temom.
boja, 129'