Steamboat Bill, Jr.
komedija, SAD, 1928 | Mjesto prikazivanja filma: Kulturno informativni centar KIC (Preradovićeva ul. 5)
REŽIJA: Charles Reisner / Buster Keaton

ULOGE:
Buster Keaton,
Tom McGuire,
Ernest Torrence,
Tom Lewis,
Marion Byron
SCENARIJ:
Carl Harbaugh,
Buster Keaton
FOTOGRAFIJA:
Dev Jennings,
Bert Haines
MONTAŽA:
Sherman Kell
Sadržaj:
William Canfield zvani Steamboat Bill (Parobrod Bill) vlasnik je i kapetan starinskog parobroda nazvanog Stonewall Jackson po legendarnom južnjačkom generalu poginulom u vrijeme Američkog građanskog rata. Taj parobrod, koji dugo plovi Mississippijem, vidio je i bolje dane, što postaje još očitijim kad se na rijeci pojavi novi moderni parobrod The King (Kralj), nazvan po svom vlasniku, bogatašu J. J. Kingu. King i njegov novi parobrod prijete preuzeti većinu Billovih putnika, stoga je potonji u velikim problemima.
Upravo tad stiže mu brzojav da ga nakon završetka studija u Bostonu dolazi posjetiti sin Bill Jr. kojeg nije vidio dugi niz godina. Kad se susretnu, otac nije zadovoljan sinom – doima mu se mondenim mlakonjom, pa prva stvar koju učini jest da ga odvede brijaču kako bi mu obrijao pomodne brčiće. Kod brijača Bill Jr. susretne Kingovu kćer Kitty koju zna s koledža i koja se također vratila kući. Dvoje mladih sviđaju se jedno drugom, no njihovi rivalski očevi time nikako nisu zadovoljni…
Steamboat Bill Jr. jedan je od najcjenjenijih filmova Bustera Keatona, 2016. uvršten u Nacionalni filmski registar Kongresne knjižnice u Washingtonu kao djelo od posebnog kulturnog, povijesnog ili estetskog značaja. No u vrijeme premijere bio je slabo primljen od publike i podijeljeno od kritike, te se pamti i kao posljednji Keatonov film koji je snimio u vlastitoj nezavisnoj produkciji (i u suradnji s velikim studijem Universal, kao i neke ranije filmove). Iz nepoznatih razloga genijalni komičar ovaj put nije potpisan kao koredatelj, iako su svi članovi ekipe tvrdili da on, kao i obično, film jest surežirao. Steamboat Bill Jr. sadrži najslavniju Keatonovu kaskadersku scenu odnosno geg, kad prednji zid dvoetažne kuće pada na njega dok mirno stoji ispred nje, ali na satre ga jer je otvor uskog prozora onaj dio zida koji je izravno pao na njega.
S obzirom da zid nije bio kulisa nego stvarni kućni zid težak čak dvije tone i da nije bilo nikakvog trika prilikom izvođenja prizora, jasno je da je geg bio samoubilački riskantan (bilo je dovoljno da se pomakne koji centimetar lijevo ili desno pa da pogine, zbog čega je polovica filmske ekipe napustila snimanje scene ne želeći svjedočiti mogućem stradanju), a Keaton je puno kasnije izjavio da mora da je bio lud toga dana. Navodno je bio u depresiji jer mu je priopćeno da se njegova nezavisna kompanija gasi i jer je patio zbog evidentne propasti prvog braka s voljenom Natalie Talmadge, glumicom i majkom njihovo dvoje djece (iako je brak formalno raskinut tek 1932.), pa mu je bilo svejedno hoće li preživjeti ili ne, čemu je doprinos dala i njegova sve veća ovisnost o alkoholu. Spomenimo i da mu je filmska partnerica bila debitantica Marion Byron koja je u vrijeme snimanja imala samo 16 godina, naspram Keatonove 32.
Autor komentara: Damir Radić
Ulaznice za projekciju 30. 06. u 21:00 moguće je kupiti online OVDJE ili na blagajni KIC-a sat vremena prije početka.
c/b, 70'