Stroszek

igrani, humorna drama, Zapadna Njemačka, 1977

REŽIJA: Werner Herzog

Stroszek

ULOGE:
Bruno S. (Bruno Stroszek),
Eva Mattes (Eva),
Clemens Scheitz (Scheitz),
Wilhelm von Homburg,
Burkhard Driest

SCENARIJ:
Werner Herzog

FOTOGRAFIJA:
Thomas Mauch

GLAZBA:
Chet Atkins,
Sonny Terry

MONTAŽA:
Beate Mainka-Jellinghaus

Sadržaj:

Berlinski ulični svirač Bruno Stroszek, sredovječni muškarac svojedobno liječen od mentalnih bolesti, nakon izlaska s odsluženja zatvorske kazne mašta o životu u tzv. ´obećanoj zemlji´ Americi. Njegovo mišljenje dijele i mlada prostitutka Eva, koju maltretiraju svodnici, te njegov postariji susjed, gotovo senilni Scheitz. Stoga upravo Scheitz odluči Brunu i Evu povesti u Ameriku, kod svog nećaka Claytona koji živi u Wisconsinu. No ubrzo po dolasku u Wisconsin, u koji stignu rabljenim automobilom kupljenim u New Yorku, njihova nadanja o boljem životu počet će se topiti poput snijega na suncu. Dok će se Bruno zaposliti u mehaničarskoj radnji s Claytonom i njegovim prijateljem Indijancem, Eva će početi raditi kao konobarica u lokalu na odmorištu za kamione, a Scheitz će zanimaciju pronaći u mesmerizmu, odnosno metodi sugestivnog liječenja polaganjem ruku. No tri neprilagođene osobe vrlo brzo će početi shvaćati da se u Americi mogu osjećati podjednako zatočenima kao što su se osjećali i u Njemačkoj.

Godine 1977. na Međunarodnom filmskom festivalu u Taormini ovjenčana Posebnom nagradom žirija, a godinu kasnije i nagradom Njemačke udruge filmskih kritičara za najbolji film, humorna drama scenarista i redatelja Wernera Herzoga (Aguirre, gnjev božji, Fitzcarraldo, Grizzly Man) prvi je i u ono vrijeme praktički i jedini autorov film čija se radnja odigrava u ondašnjoj suvremenosti. Herzog ne bježi od elemenata socijalne kritike, no i ovdje mu je fokus očekivano na egzistencijalnim motivima te karakterima i sudbinama likova. Napisan prvenstveno za glumca Brunu Schleinsteina, odnosno Brunu S., koji je ulogama u Enigmi Kaspara Hausera i ovom Herzogovu filmu stekao glumački ugled, a koji je djelovao i kao slikar i glazbenik, Stroszek je djelo u kojem prostorno-vremenska ambijentacija zbivanja funkcionira primarno u svrhu građenja efektnog ugođaja, kao i doticanja nekih autoru vrlo važnih motiva. Herzog inteligentno dekonstruira mit o Americi kao obećanoj zemlji, posve u skladu s njegovim egzistencijalnim i svjetonazorskim razmišljanjima i stavovima razvidnima i u ostalim filmovima, o tome da su ljudske egzistencije cikličke i dominantno tjeskobne, te da su nade u bolju budućnost i nove početke posve iluzorne. I ovaj film, koji odlikuju fragmentarna naracija s efektnim epizodama i dojmljivim prikazima pejzaža, napučuju osebujni protagonisti među kojima se očekivano izdvaja Bruno S.. On izuzetno sugestivno i uvjerljivo utjelovljuje lik srodan Kasparu Hauseru, neiskvarenog i nevinog momka koji se suočava s nemilosrdnošću i besmislenošću života. Najistaknutiji likovi nose imena glumaca koji ih tumače, a u najvažnijoj sporednoj ulozi nastupa Eva Mattes (Gorke suze Petre von Kant, Effie Briest, Woyzeck). Po Herzogovoj prvotnoj zamisli Bruno S. je trebao tumačiti i Woyzecka, no kad je naposljetku ipak odabrao Kinskog, vjerujući da je on prikladniji za onakav tip uloge, za njega je u svega četiri dana napisao scenarij Stroszeka, u koji je umetnuto i nekoliko Schleinsteinovih biografskih detalja.

boja, 115'

Trailer