Svjetionik
The Lighthouse, igrani, Kanada, SAD, 2019
REŽIJA: Robert Eggers
ULOGE:
Willem Dafoe,
Robert Pattinson,
Valeriia Karaman
SCENARIJ:
Robert Eggers,
Max Eggers
FOTOGRAFIJA:
Jarin Blaschke
MONTAŽA:
Louise Ford
Sadržaj:
Krajem 19. stoljeća mladi Thomas Howard stiže na udaljeni otočić pred obalom Nove Engleske, gdje ga čeka četiri tjedna rada u statusu pomoćnika starijeg i iskusnijeg svjetioničara Thomasa Wakea. Dvojica prisilnih kolega od prvog se trenutka ne podnose, a netrpeljivost među njima dodatno će rasti sa svakim novim danom, potencirana i sve lošijim vremenom koje donosi kišu i olujni vjetar, kao i alkoholom koji Howard i Wake piju u velikim količinama. Da sve bude gore, svakodnevica u samoći kao i svjetlo kojim upravljaju ostavit će trag i na njihovoj percepciji onoga što ih okružuje, pa će se Howardu početi priviđati čudovište i zlokobna morska sirena zapletena u mrežu. A kad shvati da će na otoku biti prisiljen ostati znatno dulje no što je očekivao, Howardovi strahovi i halucinacije dodatno će se pojačati te će on početi priviđenja sve teže razlikovati od stvarnosti. Time će i sukobi između njega i Wakea postajati sve žešći, a na površinu će početi izbijati i skriveni detalji iz prošlosti obojice svjetioničara.
Godine 2019. u Cannesu ovjenčana kritičarskom nagradom FIPRESCI te godinu kasnije nominirana za Oscara u kategoriji najbolje fotografije, za koju je daroviti Jarin Blaschke (Shimmer Lake, Vještica, Niz mračni hodnik Rodriga Cortésa) također 2020. nominiran i za nagradu BAFTA, psihološka horor-drama Svjetionik drugo je dugometražno ostvarenje suscenarista i redatelja Roberta Eggersa (Vještica). Impresivnom crno-bijelom fotografijom snimljen film nose izvrsne, izuzetno uvjerljive interpretacije sjajnog karakternog glumca Willema Dafoea (Živjeti i umrijeti u Los Angelesu, Posljednje Kristovo iskušenje, Mississippi u plamenu, Antikrist) i ambicioznog te sve zanimljivijeg Roberta Pattinsona (serijal Sumrak, Cosmopolis, Rover). Pri tome se Pattinson, slično ranije Dafoeu, i ulogom u ovom filmu predstavlja kao hrabar i beskompromisan umjetnik spreman prihvatiti vrlo zahtjevne te psihički i tjelesno iscrpljujuće role, kao da se degradacijom ljudskosti i fizičkim torturama kroz koje njegovi likovi prolaze u nekim filmovima (Rover, Paklena noć) želi dokazati kao glumac sposoban i za najzahtjevnije i najteže transformacije. Svjetionik je priča o potonuću u ludilo dvojice muškaraca koji se, u podnožju falusoidnom simbolikom neizbježno obilježenog svjetionika, bore za nadmoć odnosno dominaciju, kao i za kontrolu svjetla koje simbolizira posljednje ostatke razuma pa i ljudskosti. Suautor scenarija za film u kojem se mogu detektirati brojni utjecaji (klasični horori s Borisom Karloffom, Kubrickovo Isijavanje, rani radovi Hitchcocka i Wellesa, ali i glasoviti roman Moby Dick Hermana Melvillea) je redateljev brat Max Eggers.
c/b, 109'