THX 1138
igrani, znanstveno-fantastični, SAD, 1971
REŽIJA: George Lucas
ULOGE:
Robert Duvall (THX),
Donald Pleasence (SEN),
Don Pedro Colley (SRT),
Maggie McOmie (LUH),
Ian Wolfe (PTO),
Marshall Efron (TWA)
SCENARIJ:
George Lucas,
Walter Murch
FOTOGRAFIJA:
Albert Kihn,
David Myers
GLAZBA:
Lalo Schifrin
MONTAŽA:
George Lucas
Sadržaj:
U 25. stoljeću ljudi na Zemlji žive u podzemnom svijetu kojim upravljaju računala i u kojem su osjećaji zakonom strogo zabranjeni. Svim ljudima propisani su lijekovi koji im otupljuju osjetila, a nitko od njih nema ime, samo alfanumeričku oznaku. Muškarci su tako djelovanjem psihoaktivnih droga koje prisilno konzumiraju svedeni na automate, a nesposobni za bilo kakve emocije funkcioniraju tek na razini iskoristive radne snage koju nadziru policajci androidi. No kad jedan čovjek, označen kao THX 1138, potajno odluči prekršiti režim uzimanja propisanih mu lijekova, time će neke stvari biti poremećene. U njemu će se tada probuditi osjećaji, da bi ubrzo doživio ljubav i tako počinio krajnji zločin protiv države. Ljubav koju će otkriti doživjet će spajanjem s djevojkom oznake LUH preko računala, no time će ne samo ugroziti njezin život nego i sebe pretvoriti u otpadnika, bjegunca i borca protiv sustava. Nakon što bude uhićen i smješten u zatvor, THX 1138 će uspjeti pobjeći i stići na površinu.
Godine 1971. na festivalu u Cannesu prikazana u programu 15 dana autora, te godinu kasnije ovjenčana glavnom nagradom na uglednom WorldFestu u Hustonu, fantastična triler-drama suscenarista i redatelja Georgea Lucasa njegovo je debitantsko dugometražno ostvarenje. Posrijedi je razrađeniji prepravak njegova kratkog filma Electronic Labyrinth: THX 1138 4EB koji je snimio 1967. godine, tijekom studija. Riječ je i o drugom filmu koji je producirala nedugo ranije utemeljena tvrtka American Zoetrope Francisa Forda Coppole, ostvarenju realiziranom pod intenzivnim utjecajem burnih političkih i kulturnih zbivanja u SAD-u krajem 60-ih, ponajprije sukoba mladih generacija i njihove kontrakulture s establišmentom i administracijom tadašnjeg američkog predsjednika Nixona. Štoviše, u jednoj od ranijih inačica scenarija upravo su segmenti Nixonovih govora korišteni u dijalozima likova, da bi se od takve izravnosti naposljetku odustalo. No distopijsko i totalitarno društvo budućnosti prikazano u filmu jasno asocira na 70-e i ondašnju kulturu, pa tako policajci androidi imaju odore i opremu iz onog vremena, a duga kosa kao jedan od simbola hipijevske kontrakulture strogo je zabranjena, te su u ime propisane jednakosti svi ćelavi i nose istu odjeću. Za potrebe snimanja filma organizirano je javno šišanje glumica i glumaca, što je privuklo veliku pozornost javnosti, a zabilježeno je u kratkom dokumentarnom filmu Bald: The Making of THX 1138. Iako je u vrijeme premijere dočekan mlakim kritikama, a zaradom na kino-blagajnama nije uspio vratiti uloženo, sjajno režiran, provokativan i odlično glumljen film čijoj dojmljivosti pridonosi i izvrsna glazba dobitnika počasne Akademijine nagrade Lala Schifrina (Hladnokrvni kažnjenik, Prljavi Harry: Škorpion ubija) ubrzo je zasluženo stekao kultni status. Dijelom i stoga što se George Lucas, koji se prema nekima kasnije kompromitirao izraženim okretanjem komercijali i snimanjem hiperkomercijalnih blockbustera, u svom prvijencu dugog metra predstavio kao ozbiljan, politički angažiran i autentičan filmski autor.
boja, 88'