Timbuktu
igrani, drama, Mauretanija, Francuska, 2014
REŽIJA: Abderrahmane Sissako
ULOGE:
Ibrahim Ahmed (Kidane),
Abel Jafri (Abdelkerim),
Toulou Kiki (Satima),
Layla Walet Mohamed (Toya),
Mehdi A.G. Mohamed (Issan),
Hichem Yacoubi,
Kettly Noël
SCENARIJ:
Abderrahmane Sissako,
Kessen Tall
FOTOGRAFIJA:
Sofian El Fani
GLAZBA:
Amin Bouhafa
MONTAŽA:
Nadia Ben Rachid
Sadržaj:
U legendarnom Timbuktuu, gradu na sjeveru zapadnoafričke države Mali u kojem su na vlasti vjerski fundamentalisti, žive miroljubivi Kidane, njegova supruga Satima, kći Toya i dvanaestogodišnji pastir Issan. Eštani izuzetno teško podnose teror režima koji su im nametnuli džihadisti, odlučni u provođenju strogog nadzora svih aspekata života. U tom su režimu zabranjeni slušanje i izvođenje glazbe, pušenje cigareta, igranje nogometa pa čak i smijanje, a žene su svedene na jedinke bez identiteta i osobnosti. Dok prijeki islamistički sud svakog dana izriče drakonske i apsurdne kazne stanovništvu, žene svih dobi dostojanstveno se opiru režimskom teroru. Kidane i članovi njegove obitelji u određenoj su mjeri pošteđeni kaosa koji vlada u Timbuktuu, no to će se promijeniti nakon što Kidane slučajno ubije Amadoua, ribara koji je zaklao njegovu najdražu kravu. Kidane će se tako morati suočiti s rigoroznim poimanjem zakona džihadista i s njihovim terorom.
Godine 2014. na festivalu u Cannesu ovjenčana dvjema nagradama, od kojih je jedna i nagrada Ekumenskog žirija, godinu kasnije nominirana za Oscara u kategoriji najboljeg filma s neengleskog govornog područja te iste godine u istoj kategoriji nominirana i za nagradu BAFTA, dojmljiva drama suscenarista i redatelja Abderrahmanea Sissakoa nadahnuta je tragičnim istinitim događajima koji su se odigrali 2012. godine. Mladi par iz gradića Aguelhok na sjeveru Malija tada je u središtu grada do smrti kamenovan od strane džihadista, a „zločin” zbog kojeg su kažnjeni bilo je dobivanje djeteta u izvanbračnoj vezi. Sissako sekvencu kamenovanja rekonstruira u dramskom klimaksu filma, pri čemu kadar dovoljno dugo zadržava na beživotnim licima žrtava, što je i razumljivo jer ga je na snimanje filma i potaknuo video-snimak stvarnog kamenovanja koji je postavljen na internet. Timbuktu u cjelini predstavlja panoramski meditativan prikaz sraza različitih kultura i interpretiranja vjere u okruženju siromaštva i bezobzirnog terora, a riječ je o sjajno režiranom, impresivno naglašeno atmosferičnom fotografijom Sofiana El Fanija (Adèlin život) snimljenom, iskrenom, emotivnom te liričnom i refleksivnom ostvarenju koje nose izuzetno uvjerljive glumačke interpretacije.
boja, 97'