Trenutak lakomislenosti
The Reckless Moment, igrani, krimi-drama, SAD, 1949
REŽIJA: Max Ophüls
ULOGE:
James Mason (Martin Donnelly),
Joan Bennett (Lucia Harper),
Geraldine Brooks (Beatrice 'Bea' Harper),
Henry O'Neill (Tom Harper),
Shepperd Strudwick (Ted Darby),
David Bair (David Harper)
SCENARIJ:
Henry Garson,
Robert Soderberg (prema priči Elisabeth Sanxay Holding)
FOTOGRAFIJA:
Burnett Guffey
GLAZBA:
Hans J. Salter
MONTAŽA:
Gene Havlick
Sadržaj:
Sredovječna Lucia Harper domaćica je iz dobrostojeće obitelji, koja u priobalnom gradiću Balboa nedaleko Los Angelesa živi s često odsutnim suprugom, 17-godišnjom kćeri Beatrice zvanom Bea, sinom Davidom, svekrom Tomom i odanom služavkom Sybil. Prošlog Božića, dok joj je suprug bio na poslovnom putu u Berlinu, Lucia je otputovala u Los Angeles, gdje se susrela s prijetvornim trgovcem umjetninama Tedom Darbyjem, s kojim se Bea viđala unatoč majčinoj zabrani. Lucia i suprug u posljednje su se vrijeme često sukobljavali s Beom, koja u Los Angelesu želi studirati slikarstvo, umjesto da po želji roditelja upiše prestižni koledž. Lucia se zbog toga smatra odgovornom, jer je upravo ona kći upoznala s Darbyjem, pohlepnim tipom kojem uvijek treba novca. Stoga on obeća Luciji da će se prestati viđati s Beom ako mu ona isplati dovoljnu svotu, što majka ubrzo prenese kćeri. Kad se Bea nađe s Darbyjem, on joj prizna da je od Lucije tražio novac, na što ga očajna djevojka napadne i spletom okolnosti ubije. A kad Lucia pokuša prikriti dokaze o Beinu zločinu, postat će metom ucjenjivača, irskog gangstera Martina Donnellyja koji će se ubrzo zaljubiti u Luciu.
Noirovska melodrama redatelja Maxa Ophülsa (Pismo nepoznate žene, Vrtuljak, Madame de...) adaptacija je romana The Blank Wall američke književnice Elisabeth Sanxay Holding, autorice specijalizirane za tvrdokuhanu detektivsku prozu, čija je djela hvalio i veliki Raymond Chandler. Roman objavljivan 1947. godine u časopisu Ladies Home Journal u scenarij su pretočili Henry Garson (Vojnički blues Normana Tauroga, TV-serija Columbo) i Robert Soderberg, uz suradnju Mela Dinellija (Spiralne stube Roberta Sidomaka, Kuća pokraj rijeke Fritza Langa, Prozor Teda Tetzlaffa) i Roberta E. Kenta (Na rubu zakona Otta Premingera, Jesse James protiv Daltonovih Williama Castlea). Premda u vrijeme premijere nije doživio komercijalni uspjeh, film u kojem je Ophüls napravio odmak od svoje uobičajene tematike predstavlja vrhunski primjer triler-melodrame zaogrnute u ruho film noira. Osim sjajnim interpretacijama Joan Bennett (Žena u izlogu i Ulica Scarlett Fritza Langa, Argentova Suspiria), čiji je suprug Walter Wanger producirao film, i Jamesa Masona (Zvijezda je rođena, Sjever-sjeverozapad, Lolita), cjelina se odlikuje izuzetno sugestivnim mračnim ugođajem gradskih eksterijera, dojmljivom fotografijom dvostrukog oskarovca Burnetta Guffeyja (Odavde do vječnosti, Ptičar iz Alcatraza, Bonnie i Clyde), koju obilježavaju naglašene sjene, česte vožnje kamere i panoramski prikazi, te uspjelim kontrastiranjem želje likova za izbavljenjem iz teških situacija u kojima se zatječu s ograničenjima kojima ih sputava okolina. Film je i impresivan prikaz krhkosti prividne obiteljske stabilnosti pripadnika srednje klase, koju osim nemilosrdnih izvanjskih okolnosti može ugroziti i opsesivna posvećenost upravo obitelji. Godine 2001. prema istom romanu Elisabeth Sanxay Holding snimljena je neonoirovska krimi-drama Ljubav bez izlaza u režiji Scotta McGeheeja i Davida Siegela, s Tildom Swinton i Goranom Višnjićem u glavnim ulogama.
c/b, 82'