U vrelini noći
In the Heat of the Night, drama, SAD, 1967 | Mjesto prikazivanja filma: Centar za kulturu Histrionski dom (Ilica 90)
REŽIJA: Norman Jewison
ULOGE:
Sidney Poitier,
Rod Steiger,
Warren Oates,
Lee Grant
SCENARIJ:
Stirling Silliphant
FOTOGRAFIJA:
Haskell Wexler
GLAZBA:
Quincy Jones
MONTAŽA:
Hal Ashby
SCENOGRAFIJA:
Robert Priestley
Sadržaj:
Na putu iz Philadelphije do majčina mjesta življenja, afroamerički policijski detektiv Virgil Tibbs treba presjesti na vlak u južnjačkom gradiću Sparti u državi Mississippi. Dok čeka dolazak vlaka biva uhićen zbog sumnje da je ubio uglednog (bjelačkog) biznismena. Očito, osumnjičen je isključivo zbog drugačije boje kože.
Šerif Gillespie ubrzo shvati da je riječ o policajcu, i to vodećem istražitelju philadelphijskog odjela za ubojstava, te na zahtjev udovice ubijenog nevoljko zatraži od Tibbsa da pomogne u istrazi. S Tibbsovim ostankom u Sparti i preuzimanjem slučaja složi se i njegov pretpostavljeni, no crnačkom detektivu bit će vrlo teško jer bjelački rasizam u tom je kraju vrlo snažan…
Druga polovica 1960-ih u Americi bila je obilježena takozvanom kontrakulturom i širokom liberalizacijom, a potonje je posebno zahvatilo Hollywood u kojem su i prije bila česta 'lijeva skretanja'. U vrelini noći jedan je od najistaknutijih hollywoodskih filmova obilježenih liberalnim strujanjima toga doba, među kojima je pokret za (crnački) građanska prava bio posebno važan; uostalom, iste je 1967. godine snimljen načelno istovrsno orijentirani film vodećeg hollywoodskog liberala Stanleyja Kramera Pogodi tko dolazi na večeru, također sa Sidneyjem Poitierom u jednoj od glavnih uloga, a Kramer je još desetak godina ranije, 1958., još jednom s Poitierom u glavnoj roli (u paru s velikom zvijezdom Tonyjem Curtisom), bio tvorac manifestnog antirasističkog filma Bijeg u lancima, navijestivši progresivan angažman Hollywooda u sljedećoj dekadi.
U vrelini noći režirao je Kanađanin Norman Jewison, jedan od najistaknutijih hollywoodskih režisera od sredine 1960-ih do sredine 1970-ih, autor filmova kao što su Cincinnati Kid, Afera Thomasa Crowna, Guslač na krovu, Jesus Christ Superstar, Rollerball i F.I.S.T. Jewison je kreirao film opipljive atmosfere, kojoj bitno pridonosi i glazba legendarnog Quincyja Jonesa, te vrhunskih glumačkih izvedbi – Poitier kao mladi crni i Rod Steiger kao iskusni bijeli predstavnik zakona kojem će zajednička istraga s mlađim kolegom proširiti svjetonazorske horizonte, izvanredan su par, a sjajno im sekundiraju kultni Waren Oates (Divlja horda, Donesite mi glavu Alfreda Garcije) i ugledna Lee Grant, koja je dugo bila na crnoj listi kao ljevičarka, da bi u doba liberalizacije došla u prvi plan te dobila Oscara za nastup uz Warrena Beattyja u Hollywoodskom frizeru Halla Ashbyja.
A upravo Ashby, prije nego se tokom 1970-ih proslavio kao jedan od vodećih autora takozvanog Novog Hollywooda, montirao je U vrelini noći (na nizu je Jewisonovih filmova surađivao kao montažer) i za taj rad dobio Oscara. U vrelini noći, međutim, nije stao na tome, nego je osvojio i Oscare za najbolji film, glavnu mušku ulogu (Steiger), scenarističku adaptaciju (Stirling Silliphant prema romanu Johna Balla) i zvuk, a bio je nominiran i za najbolju režiju te zvučne efekte. Također je dobio Zlatne globuse za najbolji film u kategoriji drame, za najboljeg dramskog glumca (Steiger) i najbolji scenarij. Godine 2002. uvršten je u Nacionalni filmski registar Kongresne knjižnice kao djelo od kulturnog, povijesnog ili estetskog značaja.
Autor komentara: Damir Radić
boja, 110'