Uho

Ucho, igrani, psihološki triler, Čehoslovačka, 1970

REŽIJA: Karel Kachyňa

Uho

ULOGE:
Jirina Bohdalová (Anna),
Radoslav Brzobohatý (Ludvik),
Miroslav Holub (general),
Lubor Tokos (ministar),
Gustav Opocenský,
Borivoj Navrátil

SCENARIJ:
Karel Kachyna,
Jan Procházka,
Ladislav Winkelhöfer

FOTOGRAFIJA:
Josef Illík

GLAZBA:
Svatopluk Havelka

MONTAŽA:
Miroslav Hájek

Sadržaj:

Ludvik, zamjenik ministra u komunističkoj vladi Čehoslovačke, i njegova supruga Anna vraćaju se noću kući nakon večere i zabave s partijskim kolegama. Odmah shvate da je u njihov dom izvršena provala, a potom i da im telefon ne radi te da su im nestali rezervni ključevi od stana. Posumnjaju da je provala izvršena kako bi im nadležne službe postavile prislušne uređaje. Kako noć odmiče, par postaje sve paranoičniji, a na vidjelo izlaze njihovi međusobni problemi te istresaju jedno drugom svašta u lice. Tim prije što je Anna poprilično pijana i sklona histeriziranju…

Istaknuti autor čehoslovačkog filmskog buma šezdesetih, Karel Kachyna u svojim je filmovima često povezivao žanrovski kontekst s naglašeno autorskim i društveno-kritičkim pristupom, a Uho je jedan od vrhunaca takvog pristupa u njegovu opusu. Film je izvorno realiziran 1970., ali je ubrzo postao žrtvom cenzure te zapravo nije imao regularnu distribuciju sve do 1990., odnosno pada komunističkog režima. Te je 1990. uvršten u glavni program festivala u Cannesu, dakle nominiran za Zlatnu palmu, a zapadni kritičari primijetili su velike tematsko-stilske sličnosti s glasovitim debitantskim filmom Mikea Nicholsa (prema podjednako glasovitoj drami Edwarda Albeeja) Tko se boji Virginije Woolf? iz 1966. s Elizabeth Taylor i Richardom Burtonom u glavnim ulogama. U oba filma riječ je o intimnom noćnom obračunu supružnika nakon druženja s drugim ljudima, obračunu koji izvlači prljavo rublje na svjetlo dana, u oba slučaja alkoholizirano stanje tome pridonosi, oba filma odlikuju se impresivnom crno-bijelom fotografijom i odlično montiranim ekspresivnim planovima i kutovima snimanja s mnoštvom krupnih kadrova. No film tjeskobnošću, paranoičnošću i klaustrofobičnošću može načelno podsjetiti i na filmove Romana Polanskog iz tog razdoblja, poput Odvratnosti i Ćorsokaka. Zanimljivo je spomenuti da su nositelji glavnih uloga, popularni čehoslovački odnosno češki glumci Jirina Bohdalová i Radoslav Brzobohatý, tada bili svjež ljubavni par i da će se upravo te 1970. vjenčati, a u braku će ostati do 1982., kad će se on vjenčati sa Slovakinjom Hanom Gregorovom, također poznatom glumicom s kojom je godinu ranije započeo aferu.

c/b, 91'

Trailer