Usijanje
White Heat, igrani, krimi-drama, SAD, 1949
REŽIJA: Raoul Walsh
ULOGE:
James Cagney (Cody Jarrett),
Virginia Mayo (Verna Jarrett),
Edmond O'Brien (Hank Fallon aka Vic Pardo,
Margaret Wycherly (mama Jarrett),
Steve Cochran (Veliki Ed Somers),
John Archer (Philip Evans)
SCENARIJ:
Ivan Goff,
Ben Roberts
FOTOGRAFIJA:
Sidney Hickox
GLAZBA:
Max Steiner
MONTAŽA:
Owen Marks
Sadržaj:
Grubi Cody Jarrett bezobzirni je gangster koji s petoricom ortaka u Kaliforniji vješto izvede pljačku vlaka, prilikom čega pljačkaši ubiju četvoricu ljudi i pobjegnu s plijenom od tristo tisuća dolara. Dok se razbojnici odlučuju skloniti u planinske predjele Visoke Sierre, gdje će im se ubrzo pridružiti Codyjeva majka i supruga Verna, tragom pljačkaša kreću federalni agenti predvođeni odlučnim Philipom Evansom. A kad se jedan od Codyjevih ljudi, „Veliki” Ed Somers, suprotstavi šefu želeći preuzeti zapovijedanje bandom, među gangsterima će doći do sukoba koji će Cody jedva uspjeti smiriti. Nakon što Evans preko otisaka prstiju jednog od kriminalaca uđe u trag Codyju, gangster će naposljetku dospjeti u ruke policije. No u izvlačenju će mu pomoći lažirani dokazi o njegovu sudjelovanju u pljački jednog hotela, koja se odigrala istodobno s prepadom na vlak, zahvaljujući čemu će Cody isposlovati presudu na svega dvogodišnju zatvorsku kaznu. Za to vrijeme će Somers, želeći doznati gdje se nalazi ukradeni novac, angažirati iskusnog federalnog agenta Hanka Fallona, čiji je zadatak ući u kaznionicu, sprijateljiti se s Codyjem i doznati skrovište ukradenog novca.
Godine 1950. nominirana za Oscara u kategoriji najboljeg scenarija (Virginia Kellogg iz T-Men Anthonyja Manna i U kavezu Johna Cromwella), impresivna gangsterska drama glasovitog Raoula Walsha (Burne dvadesete, Visoka Sierra, Oni voze noću) drži se remek-djelom kojim je simbolički i u velikom stilu zaključeno zlatno razdoblje gangsterskog filma. Raoul Walsh je bio autor koji se podjednako dobro snalazio u svim odabranim žanrovima, od slojevitih gangsterskih drama preko ponekad intrigantnim psihoanalitičkim motivima prožetih vesterna (Umrli su u čizmama) do klasičnih pustolovnih filmova (Kapetan Horatio Hornblower) i ratnih drama (Cilj: Burma), pri čemu se afirmirao kao majstor u kreiranju kompleksnih epskih priča o intrigantnim antijunacima koji u pravilu od nečega bezuspješno pokušavaju pobjeći. I u ovom filmu on se vješto poigrava motivom usamljenog gangstera, istodobno taj motiv inteligentno subvertirajući koncipiranjem cjeline kao psihološke drame u fokusu koje je odnos protagonista i njegove majke, da bi protagonist nakon majčine smrti njezin surogat pronašao u prerušenom policajcu. I ovo djelo odlikuje energična režija koju prate brza izmjena događaja i stalna kretanja likova, a takav dinamični izvedbeni prosede emotivne klimakse doseže u prikazima protagonistova bijesa i okrutnosti prema likovima koji mu se suprotstavljaju. Protagonist je od samog početka predstavljen kao psihički nestabilna osoba, a njegovo mentalno stanje postupno i konstantno eskalira sve do završnice, u kojoj simbolički „eksplodira” istodobno s eksplozijom rafinerije u sekvenci koja je jedna od antologijskih u povijesti filma. Usijanje je i sjajna karakterna studija u kojoj je oskarovac James Cagney (Anđeli garava lica, Yankee Doodle Dandy, Jedan, dva, tri) ostvario jednu od najuspjelijih uloga u karijeri, ujedno i jedna od najboljih poslijeratnih kriminalističkih drama za čiji su uspjeh zaslužni i snimatelj Sidney Hickox (Imati i nemati, Veliki san), triput Oscarom ovjenčani skladatelj Max Steiner (Izgubljena patrola, Potkazivač, Zameo ih vjetar, Narednik York) te kompletna glumačka postava u kojoj su i Virginia Mayo (Najbolje godine naših života, Pjesma je rođena) i oskarovac Edmond O´Brien (Bosonoga kontesa, Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea).
c/b, 114'