Uzavreli grad

igrani, drama, Jugoslavija: Srbija, 1961 | Mjesto prikazivanja filma: MM Centar (Studentski centar, Savska cesta 25)

REŽIJA: Veljko Bulajić

Uzavreli grad

ULOGE:
Ilija Džuvalekovski (Šiba),
Nikola Privora (Jovica),
Milena Dravić (Hajra),
Olivera Marković (Riba),
Velimir Živojinović (monter Luka),
Dragutin Felba (Šarac),
Miloš Kandić (Mali),
Zaim Muzaferija (Jeto)

SCENARIJ:
Veljko Bulajić,
Dragoslav Ilić,
Radenko Ostojić,
Bruno Barati

FOTOGRAFIJA:
Krešimir Grčević

GLAZBA:
Vladimir Kraus-Rajterić

MONTAŽA:
Ljerka Stanojević

KOSTIMI:
Maja Galasso

Sadržaj:

U godinama nakon Drugog svjetskog rata jugoslavensko rukovodstvo nastoji izvesti brzu industrijalizaciju zemlje. U bosansko-hercegovačkom gradu Zenici, primjeru industrijalizacije, okuplja se velik broj ljudi - seljaka, radnika, prostitutki, kriminalaca - sa zadatkom izgradnje visoke peći. Neposredni rukovodilac na gradilištu je bivši partizan Šiba, koji pokušavajući ostvariti vrlo ambiciozne planove u kratkom roku radi greške…
 

Uzavreli grad kritika svrstava u sam vrh Bulajićevog opusa, a s vremenom je film dostigao i status hrvatskog filmskog klasika, doduše, napravljenog u srpskoj produkciji (Avala film). Još jednom Bulajić sjajno portretira individualne sudbine u kolektivu koji se bori za boljitak socijalističkog društva. Međutim, kroz opori realistički prosede jasno se naziru pukotine u ideji „bolje budućnosti“, zbog čega su neki film nazvali pretečom crnog vala.

Bulajić je, istražujući za film, uz pomoć suradnika intervjuirao brojne radnike koji su sudjelovali u procesu intenzivne industrijalizacije Jugoslavije i kroz film dokumentirao njihova razočaranja. Želeći što više biti vjeran stvarnoj situaciji, usudio se u film staviti i likove prostitutki (pitoreskni lik prostitutke Ribe inspiriran je stvarnom istoimenom prostitutkom iz Travnika). Kroz lik idealističkog rukovodioca Šibe spremnog učiniti i neprimjerene stvari za revolucionarnu stvar (sličan Bulajićevim likovima Lovre iz Vlaka bez voznog reda i Markana iz Obećane zemlje) film se kritički odnosi prema ideji „cilja koji opravdava sredstvo“ u svrhu društvenog napretka.

Iako je film trijumfirao na Pulskom filmskom festivalu (Velika zlatna arena za najbolji film skupa s filmom Balada o trubi i oblaku France Štiglica, Srebrna arena za najbolji scenarij), Socijalistički savez Bosne i Hercegovine prozvao je film „antisocijalističkim“ i zaustavio njegovo prikazivanje upravo u republici u kojoj se radnja filma odvija.

Autor komentara: Juraj Kukoč

c/b, 114'