Vrtuljak

La ronde, igrani, romantična drama, Francuska, 1950

REŽIJA: Max Ophüls

Vrtuljak

ULOGE:
Anton Walbrook (pripovjedač),
Simone Signoret (Léocadie),
Serge Reggiani (Franz),
Simone Simon (Marie),
Daniel Gélin (Alfred) Danielle Darrieux (Emma Breitkopf),
Fernand Gravey (Charles Breitkopf)

SCENARIJ:
Jacques Natanson,
Max Ophüls (prema drami Arthura Schnitzlera)

FOTOGRAFIJA:
Christian Matras

GLAZBA:
Oscar Straus

MONTAŽA:
Léonide Azar

Sadržaj:

Beč na prijelazu 19. u 20 stoljeće. Nakon druženja s temperamentnom prostitutkom Léocadie, mladi vojnik Franz uspije zavesti privlačnu sobaricu Marie. Nedugo potom Marie će uspješno šarmirati i zavesti zaljubljivog mladića Alfreda, koji će pak bez previše truda zavesti udanu i jednoličnom bračnom svakodnevicom zasićenu Emmu Breitkopf. No Emma ne zna da njezin suprug Charles, kojem se vrati nakon avanture s Alfredom, održava ljubavnu vezu s atraktivnom prodavačicom Annom. Nju pak uskoro zavede slatkorječivi pjesnik Robert Kuhlenkampf, koji se nakon površnih ljubavnih avantura uvijek vraća romantičnoj glumici Charlotte. No kad ubrzo upozna mladog poručnika, Charlotte će napustiti Roberta. Krug će se zatvoriti kad poručnik naposljetku upozna Léocadie.

Godine 1952. nominirana za Oscara u kategorijama najboljeg scenarija i scenografije, te ovjenčana nagradom BAFTA, izvrsna romantična drama glasovitog njemačkog scenarista i redatelja Maxa Ophülsa (Lola Montès, Pismo nepoznate žene) izuzetno je uspjela adaptacija kazališnog komada Reigen u svoje vrijeme kontroverznog i nepriznavanog austrijskog psihologa, pisca i dramatičara Arthura Schnitzlera. Djela autora prema čijoj je provokativnoj noveli Die Traumnovelle veliki Stanley Kubrick 1999. godine snimio svoj posljednji film Oči širom zatvorene, većinom su se bavila temama egzistencijalnih dvojbi, složenih međuljudskih odnosa i rezignacije, a odlikovala su se ugođajem sjete, nerijetko naglašenom erotiziranošću i često provokativnim naturalizmom. U interpretaciji dvaput za Oscara nominiranog Maxa Ophülsa, koji sa svojim stalnim suradnikom Jacquesom Natansonom supotpisuje i scenarij filma, Schnitzlerov modernistički komad je znatno benignije i frivolnije ostvarenje u čijem su fokusu ljubavni odnosi galerije protagonista, i s tim odnosima povezana društvena pravila. Kao i sam komad, i Ophülsov je film u vrijeme premijere zbog promiskuitetnosti likova izazvao brojne kontroverze. Riječ je o epizodno strukturiranom djelu maestralnog stila čije epizode povezuje glas ironičnog sveznajućeg pripovjedača (Anton Walbrook), te koje osim sjajnom režijom s dugim vožnjama kamere i panoramskim prikazima, imponira i odličnim nastupima kreme tadašnjeg francuskog glumišta. Pored slavne Simone Signoret (Demoni, Gori li Pariz), tu su cijenjeni Serge Reggiani (Vojska u sjeni) i Daniel Gélin (Čovjek koji je previše znao), ugledne Simone Simon (Ljudi mačke), Danielle Darrieux (Osam žena) i Isa Miranda (Noćni portir), te mnogi drugi.

c/b, 93'

Trailer