The Sting, krimi-drama, SAD, 1973 | Mjesto prikazivanja filma: Centar za kulturu Histrionski dom (Ilica 90)

William Reynolds

SCENOGRAFIJA:
Emile Kuri,
James W. Payne

KOSTIMI:
Edith Head

Rujan 1936., grad Joliet nedaleko od Chicaga. Vješti prevaranti, Johnny Hooker, Luther Coleman i Joe Eire, domognu se svote od 11 tisuća dolara od naivca koji ništa nije slutio. Hooker gubi svoj dio te svote na ruletu, dok se Luther, ohrabren neočekivanim dobitkom, odluči povući iz prevarantskog biznisa. Hookeru poruči da u Chicagu pronađe njegova starog prijatelja Henryja Gondorffa, od kojeg će naučiti kako izvesti prevaru najvećeg kalibra.

Prije nego što otputuje, Hookera presretne korumpirani policijski poručnik William Snyder i priopći mu da je čovjek kojeg su prevarili i opelješili bio kurir opakog mafijaša Doylea Lonnegana. Lonneganovi ljudi ubijaju Luthera, a Hooker bježi u Chicago. Tamo pronalazi Gondorffa koji se skriva od FBI-a, te zatraži njegovu pomoć u rješavanju problema s Lonneganom. Gondorff okupi poveći tim kako bi izveli elaboriranu i kompliciranu prijevaru kojom će se domoći ogromnog plijena na Lonneganov račun, te istovremeno izbjeći njegovu osvetu…

Četiri godine nakon izvanredne suradnje na filmu Butch Cassidy i Sundance Kid s velikom zvijezdom Paulom Newmanom i Robertom Redfordom koji će upravo tim ostvarenjem postati zvijezda, režiser George Roy Hill ponovo se udružio s dvojicom omiljenih glumaca, a oni su se još jednom pokazali kao neodoljiv tandem. Riječ je bila o naslovu Žalac koji je uspio premašiti velik uspjeh prethodne suradnje Hilla, Newmana i Redforda: dok je Butch Cassidy i Sundance Kid bio nominiran za sedam Oscara, uključujući one za najbolji film, režiju, izvorni scenarij, fotografiju i izvornu muziku (potonje tri nominacije su i potvrđene), Žalac je bio nominiran za deset Akademijinih kipića, od kojih je čak sedam osvojio -  za najbolji film, režisera, izvorni scenarij, izvornu glazbu, scenografiju, kostimografiju i montažu.

Pritom je posebno hvaljen scenarij gotovo debitanta Davida S. Warda (prethodno je iste godine prema  njegovom scenariju realiziran film Steelyard Blues s Donaldom Sutherlandom i Jane Fonda u glavnim ulogama, a kasnije će biti koscenarist upravo Redfordova Milagra te glasovite romantične komedije Nore Ephron Romansa u Seattleu), scenarij koji se zbog izvanredne složenosti, nepredvidljivosti i senzacionalnog obrata smatra jednim od najboljih u povijesti kinematografije. Žalac je također bio enorman hit te se našao među filmovima s najvećom zaradom u povijesti sjevernoameričke kino mreže, gdje i danas, kad se uračuna inflacija, drži visoko dvadeseto mjesto.

Osim doista briljantnog scenarija (nadahnutog stvarnim prijevarama braće Gondorff), film osvaja tečnom režijom te sjajnom rekonstrukcijom razdoblja nakon Velike ekonomske krize, rekonstrukcijom koja uključuju i ragtime glazbu kultnog Scotta Joplina čije je pjesme obradio Marvin Hamlisch (jedan od iznimno rijetkih koji je uspio osvojiti sve četiri glavne nagrade američkog show businessa – Emmy, Grammy, Tonyja i Oscara). Dakako, odlična je i glumačka ekipa, o čemu svjedoči i jedina glumačka nominacija za Oscara koju je Robert Redford ikad dobio (sve kasnije nominacije, a bilo ih je tri, ne računajući počasnog Oscara za cijeli opus, dobio je za režiju i najbolji film). Godine 2005. Žalac je pohranjen u američki Nacionalni filmski registar Kongresne knjižnice, kao djelo od posebnog kulturnog, povijesnog ili estetskog značaja.