Avant - Noir (Volume 1) - suvremeni film Afrike i afričke dijaspore


Kratki utorak u kinu Tuškanac 7. ožujka u 20 sati ugostit će Grega de Cuira Jr., američkog nezavisnog filmologa, pisca, prevoditelja i kuratora koji već godinama živi u Beogradu. On će predstaviti program Avant-Noir (Volume 1), koji istražuje suvremeno stvaralaštvo afričkih filmaša i videoumjetnika, umjetnika iz afričke dijaspore, kao i radove koji promatraju afričku kulturu iz drugih perspektiva. Između ostalih, gledat ćemo filmove Kevina Jeromea Eversona, Aryana Kaganofa, Akosuae Adomae Owusu i Christophera Harrisa.  

Greg de Cuir jedan je od selektora beogradskog Alternative Film/Video festivala, najstarijeg postojećeg festivala eksperimentalnog filma u regiji, te selektor Beldocsa, festivala dokumentarnog filma, također u Beogradu. Dosad je programe koje je kurirao prikazivao u institucijama i na festivalima kao što su ICA London, Los Angeles Filmforum, goEast Wiesbaden, National Gallery of Art u Washingtonu, Museum of Modern Art u Varšavi itd.

Po Gregovim riječima program Avant-Noir (Volume 1), koji je premijerno predstavljen u sklopu Artist's Film Biennalea u londonskom ICA-ju (Institute of Contemporary Arts) 2014., nudi jedinstveni uvid u crno iskustvo, dok slavi prisustvo umjetnika koji su često isključeni iz elitnih institucija i dominantnih diskursa u eksperimentalnom filmu i videu. Ove politike reprezentacije implicitno su sadržane u programu - eksplicitni sadržaj nudi virtuozno korištenje slike i zvuka u obilju tehnika koje iskazuju provokativnu sliku crnog življenja u osvit 21. stoljeća.    

Umjetnici prezentirani u programu Avant-Noir su mješavina mladih i već etabliranih imena, afričkog i ne-afričkog podrijetla. Njihovi radovi koriste arhivske snimke da bi ispitali rasne implikacije pogleda i motrenja, stapaju apstraktno i zanatsko kako bi dokumentirali čin rada, opisuju odnose s posebnošću i nepredvidljivošću snova, nadahnjuju revolucionarnu akciju u formi i sadržaju, i definiraju kraj jedne epohe u transformativnom smislu. Kao što je to napisao kubanski sineast Julio García Espinosa konceptualizirajući revolucionarni film: 'Ne radi se više o zamjenjivanju jedne škole drugom, jednim '-izmom' drugim...nego i stvarnoj mogućnosti da cvjeta tisuću različitih cvjetova.'

U programu treba istaknuti film Reckless Eyeballing višestruko nagrađivanog eksperimentalnog filmaša Christophera Harrisa koji po vlastitim riječima u svojim radovima koristi nenarativne formalne strategije kako bi razotkrio ukorijenjene narativne prikaze rasnog identiteta. Ovaj film, koji je za svoj naslov posudio izraz iz doba kad je postojao tzv. Jim Crow zakon, od kojih je jedan zabranjivao crnim muškarcima gledanje bijelih žena, studija je seksualne želje, rasnih identiteta, ali i filmske povijesti. U njemu Harris ručno razvijajući i optički printajući filmsku traku miješa snimke kultne afroameričke glumice Pam Grier i aktivistice Angele Davis sa scenama iz filma D.W. Griffitha Rođenje nacije. Film je prikazan na nizu festivala, od Rotterdama do Viennalea.  

Tu je i film Lagos Sand Merchants 31-godišnje britansko-nigerijske multidisciplinarne umjetnice Karimah Ashadu. Ona se u ovom filmu bavi grupom mladića koji se okupljaju ispod mosta Festac u predgrađima Lagosa u Nigeriji kako bi iskopavali pijesak iz lagoške lagune i kočarili ga do obližnjih gradilišta. Slijedi film Intermittent Delight gansko-američke umjetnice Akosuae Adomae Owusu čiji se radovi u zadnje vrijeme redovito prikazuju na festivalima poput Berlinalea, Rotterdama ili BFI London Film Festivala.

U njemu Akosua kontrastira krupne kadrove tekstilnih uzoraka, mode i dizajna iz 50-ih i 60-ih, snimke muškaraca i žena koji šiju u Ghani i dijelove američke TV reklame iz 1960., čiji je cilj bio da pouči žene kako da dekoriraju svoje frižidere. Film se bavi neravnomjernim razvojem feminizma kroz povijest, kao i razlikama u uvjetima rada među ženama s različitih kontinenata.  

Pokazat će se i dvije animacije - Hasidi Kenijke Ng'ende Mukii, koja koristi lirični stil kako bi pokazala naslijeđe kolonijalne represije u svojoj domovini, kao i Pen Up the Pigs američke radikalne eksperimentalne animatorice Kelly Gallagher, kolaž koji istražuje veze između ropstva i današnjeg institucionaliziranog rasizma.  

Na programu je i jedan od mnogih filmova južnoafričkog enfant terriblea Aryana Kaganofa (pravim imenom Iana Kerkhofa) - filmaša, pjesnika, pisca, disidenta, revolucionara, anarhiste i prije svega umjetnika. Bit će to Song For Hector, u kojem se Kaganof, kao i inače, uz obilatu upotrebu glazbe, bavi poznatim demonstracijama u Sowetu, crnačkom dijelu Johannesburga 1976.

Filmska će večer završiti hrvatskom premijerom filma Century Kevina Jeromea Eversona, možda najpoznatijeg crnog glasa u svijetu eksperimentalnog filma. Eversonovi filmovi kombiniraju fikcijske i dokumentarne trenutke uz veliku dozu formalizma. Ono što ga tematski najviše zanima su uvjeti života radničke klase Afroamerikanaca i drugih osoba afričkog porijekla. Autor je više od 70 filmova, od kojih je 5 dugometražnih, prikazanih na svim važnim svjetskim festivalima. U filmu Century redatelj se bavi tvornicom Fisher Body General Motors u svom rodnom Mansfieldu u državi Ohio, a oslanja se na jedan od svojih prethodnih filmova s istom temom Chevelle.

Program se održava u organizaciji Hrvatskog filmskog saveza. Filmove idu s originalnih formata - 16 mm kopija, kao i digitalno (vidi raspored).
Svi filmovi imaju engleske titlove ili su na engleskom, a ulaz na projekciju je 10 kn.

Raspored programa (60 min):

Reckless Eyeballing, Christopher Harris, 2004., 15 min, 16 mm
Lagos Sand Merchants, Karimah Ashadu, 2013., 9 min, HD file
Intermittent Delight, Akosua Adoma Owusu, 2007., 5 min, HD file
Hasidi, Ng’endo Mukii, 2006., 4 min, HD file
Song for Hector, Aryan Kaganof, 2007., 5 min, SD file
Broken Tongue, Mónica Savirón, 2013., 3 min, HD file
Pen up the Pigs, Kelly Gallagher, 2014., 12 min, HD file
Century, Kevin Jerome Everson, 2012., 7 min, 16 mm